023-3030720
  • Gratis bezorging (NL) vanaf € 35,-
  • Vakkundig advies
  • Veilig betalen

3 onmisbare groentegroepen

Door Pamela van Booren, 24 augustus 2021
Deel blog:

Groente kun je onderverdelen in 3 onmisbare groentegroepen die je het liefst dagelijks binnen hoort te krijgen. Waarom? Omdat elke groep groente onmisbare stoffen bevat om je lichaam en je cellen goed te laten werken. Je bent letterlijk wat je eet. Met wat je eet bouw je elke cel en elk orgaan en elk proces in je lichaam op en onderhoud je elk systeem.

Over welke groepen heb ik het?

  1. Groene bladgroente
  2. Alle gekleurde groente (en fruit)
  3. Zwavelhoudende groente

Wat zijn de 8 voordelen van groene bladgroente?

  • Anti-kanker
  • Ontstekingsremmend
  • Betere hersenfunctie
  • Mooie, elastische huid
  • Goede hormonale balans
  • De bloedvaten zijn minder onderhevig aan plaquevorming
  • Goede leverfunctie
  • Verbeterde ooggezondheid

Groene bladgroente zijn voedingsrijke plantaardige fabriekjes. Ze zijn een uitstekende bron van vitamine A, B, C en K1. Deze stoffen zijn belangrijk voor je zenuwstelsel, je ogen en je immuunsysteem. Zo is vitamine A bijvoorbeeld belangrijk, voor je huid. K1 wordt in je darmen omgezet in bijvoorbeeld K2. Dit heeft belangrijke effecten voor je aderen en botdichtheid.

Groene bladgroente zijn rijk aan:

  • B-vitamines
  • Vitamine-A-voorlopers: zoals carotenoïden die in het lichaam kunnen worden omgezet naar vitamine A
  • Vitamine C
  • Vitamine K1
  • Polyfenolen/antioxidanten

Welke groente vallen onder groene bladgroente?

  • Bietengroen
  • Sarepta/Indisch mosterdblad
  • Paksoi
  • Paardenbloemblad
  • Gallicische kool
  • Snijbiet
  • Alle soorten kool; boerenkool, witte kool, Chinese kool, groene kool, savooiekool
  • Slasoorten
  • Peterselie
  • Rucola
  • Spinazie

Supermarkt of toko?

Sommige plantensoorten zijn bij de supermarkt niet altijd even makkelijk verkrijgbaar, maar neem ook eens een kijkje bij een toko! Die hebben een keur aan andere groentes.

Het beste zou zijn om elke dag 200 gram van deze groentegroep tot je te nemen. Het mooist is om dit te combineren met gekleurde (alle kleuren van de regenboog) groente en zwavelrijke groente. Probeer dagelijks 600 gram groente te eten.

Welke 4 voordelen hebben zwavelhoudende groente?

  1. Ontgiften
  2. Goede eiwitstofwisseling
  3. Productie van collageen voor de huid
  4. Gezonde gewrichten

Zwavelhoudende voeding krijgt vaak minder aandacht dan eigenlijk zou horen, want ze leveren een niet te missen bijdrage aan de gezondheid! Zwavelhoudende voeding voedt de cellen en de mitochondriën. Deze groente is heel belangrijk om goed te kunnen ontgiften. Behalve dat het zorgt voor een goede eiwitstofwisseling, is het ook belangrijk voor de productie van collageen voor een mooie huid. Daarnaast zorgen ze  voor de gezondheid van de gewrichten.

Er zijn 3 zwavelhoudende groente families

  1. Koolplanten

Rijk aan DIM (diindolylmethane) en I3C (indole-3-carbinol) en sulforafaan. Deze stoffen zorgen voor een goede ontgifting, vermindering van oxidatieve stress en helpen om de hersens te beschermen. Daarnaast beschermen ze tegen kanker en hartziekten.

  1. Uien en knoflook

Rijk aan stoffen die de vaten beschermen omdat ze veel allicine sulfiden bevatten. Ze zorgen voor een betere bloedsomloop.

  1. Paddenstoelen

Rijk aan zwavel maar ook aan B-vitaminen. Paddenstoelen bevatten ook een specifieke stoffen: bèta-D-glucan en fucogalactanen. Deze stoffen ondersteunen het immuunsysteem en beschermen tegen kankercellen. Paddenstoelen zijn supergezond en zorgen voor een leuke afwisseling in je voeding. Helaas zijn sommige mensen allergisch voor paddenstoelen.

Welke groente vallen onder zwavelhoudende groente?

  • Asperges
  • Broccoli
  • Spruitjes
  • Koolsoorten
  • Bloemkool
  • Daikon
  • Snijbiet
  • Knoflook
  • Paddenstoelen en champignons
  • Uien en sjalotjes, lente-uitjes
  • Paksoi
  • Radijzen
  • Koolraap en koolrabi

Het beste is om elke dag 200 gram van deze groentegroep tot je te nemen. Het beste is om dit elke dag te combineren met groene bladgroente en gekleurde (alle kleuren van de regenboog) groente. Probeer dagelijks 600 gram groente te eten.

Wat zegt de kleur van je groente en fruit??

Rood: betekent vaak rijk aan lycopeen. Deze stof beschermt tegen hart- en vaatziekte en algemene radicalenschade (vrije radicalen kunnen het ontstaan van kanker bevorderen). Astaxanthine is ook een bijzondere antioxidant die te vinden is in algen en vette vis. Deze geeft aan vis vaak de roze kleur.

Blauw-paars: anthocyanine voorkomt bloedsamenklontering en vertraagt veroudering. Er zijn aanwijzingen dat het Alzheimer’s kan voorkomen.

Groen: phytochemicalien, sulforafaan, isocyanaten en indolen zijn specifieke stoffen die kunnen helpen bij ontgifting van alle chemicaliën die ons lichaam binnenkomen vanuit ons leefmilieu.

Groen-witte tinten: zitten vooral in uien en knoflook. Zo zit in knoflook allicine dat een antibacteriële werking heeft en het immuunsysteem stimuleert.

Oranje: carotenoïden beschermen tegen kanker en zijn belangrijk voor de huid en het gezichtsvermogen.

Geel-groen: dit zijn carotenoïden zoals luteïne en zeaxanthine die heel belangrijk zijn voor de ogen en beschermen tegen aderverkalking.

Zorg ervoor dat je dagelijks minimaal 200 gram van deze verschillende gecombineerde kleuren binnenkrijgt.

Variatie variatie variatie

Het is heel belangrijk om dagelijks een grote variatie aan groente en fruit te eten om al deze specifieke stofjes binnen te krijgen. Al deze kleurtjes en stofjes spelen een verschillende rol in ons lichaam; van detoxificatie, tot ontstekingsremming, preventie van hart- en vaatziekten en nog veel meer. Het mooie is dat al deze kleuren samen elkaar soms ook versterken in hun werking. Daarnaast bevatten groenten en fruit ook veel verschillende mineralen en vitaminen: 1 plus 1 is 3 dus!

3 x 200 gram

Het mooiste is als je van elk van de 3 groepen dagelijks 3 x 200 gram binnen zou krijgen! Zoals je ziet zit er ook wat overlap in sommige groente,; bijvoorbeeld groene koolsoorten bevatten zowel groene bladgroente als zwavelrijke stoffen. Dat is weer mooi meegenomen. Dit klinkt heel veel. Maar als je het verdeelt over 3 verschillende maaltijden en bijvoorbeeld verwerkt in een soep, smoothie, salade of hartige taart gaat het al best hard.

We vernemen ook graag hoe jij zorgt dat je voldoende groente binnenkrijgt! Laat het ons weten via de reacties. 😉

Loop je tegen bepaalde gezondheidsproblemen aan en weet je niet zo goed hoe je daarmee om moet gaan? Neem dan contact met ons op. Je bent altijd welkom in onze winkel. Uiteraard staan we je ook graag te woord aan de telefoon. Daarnaast hebben we de optie van een persoonlijk consult bij een van onze natuurgeneeskundige therapeuten.

Deel blog:

Reactie plaatsen