• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging (NL) vanaf € 35,-
  • Vakkundig advies
  • Veilig betalen
  • Vragen? Bel: 023-3030720

Wat is weerstand?

Door Pien Rothuizen, 20 oktober 2017
Deel blog:

Dagelijks kom je in contact met allerlei virussen en bacteriën en meestal word je daar niet ziek van. Gefeliciteerd, blijkbaar beschik je over een goede weerstand. Huid, slijmvliezen, verdedigingscellen en gespecialiseerde eiwitten vormen tezamen onze weerstand. Deze weerstand is behoorlijk vernuftig, want het kan herkennen, onthouden, stoffen vernietigen en inactiveren. Best een drukke boel.

Wanneer je weerstand een lichaamsvreemde stof herkent, komt er een afweerreactie op gang om deze stof onschadelijk te maken. Of besmetting tot een ziekte leidt, hangt dus af van de ‘intelligentie’ van onze weerstand. Verschillende onderdelen in je lichaam zijn hierbij betrokken: o.a. je huid, darm(flora), lever, longen, thymus (zwezerik), lymfe en milt. En voor al deze organen geldt dat je voeding en voedingsgewoonten een grote invloed hebben op hun werking.

Hoe verbeter je nu je weerstand?

Met je voeding

Eet gevarieerd en kies bij voorkeur biologische voedingsmiddelen. Drink per dag ongeveer 2 liter (bron)water, kruidenthee of groentesappen. Beperk koffie, zwarte thee en alle koolzuurhoudende dranken.

Met een goede darmflora

Je darmflora vormt een belangrijk onderdeel van je weerstand. Om deze flora te versterken is het belangrijk om vezelrijke voeding te eten. Voedingsvezels komen alleen in plantaardige voedingsmiddelen voor en de belangrijkste bronnen zijn, groenten, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten. Denk ook zeker aan de vergeten groenten zoals allerlei knollen en wortels. De vezels hierin dragen bij aan een goede voedingsbodem voor de gunstige darmbacteriën.

Geraffineerde graanproducten zoals wit brood, witte rijst, koekjes enz. kunt je beter zoveel mogelijk vermijden. Suiker en suikerrijke producten hebben een negatieve invloed op je weerstand. Suikers inactiveren namelijk onze pacman: de opruimdienst, de witte bloedlichaampjes.

Met ‘goede’ vetten

Zorg voor voldoende essentiële vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur). Essentieel houdt in dat we deze vetzuren zelf niet kunnen maken; ze moeten dus in onze voeding aanwezig zijn. Uit gunstige vetzuren worden hormoonachtige stoffen gemaakt, die van groot belang zijn voor je weerstand. Voor veel mensen geldt dat ze wel wat meer alfalinoleenzuur mogen gebruiken, dit zit in lijnzaad (olie), walnoten en vette vis.

Omega 3 uit vis of algen is een belangrijke essentiële vetsoort die je dagelijks hoort binnen te krijgen om ontstekingen – die ontstaan bij aanvallen op je immuunsysteemgoed – goed te kunnen pareren. Het is belangrijk om hierbij te letten op een MSC-keurmerk voor duurzame vangst want gekweekte vis bevat relatief veel antibiotica en omega 6 wat ontstekingsbevorderend werkt. Dit heeft te maken met dat gekweekte vis in tegenstelling tot zijn wilde metgezel, veel granen en soja gevoerd krijgt.

Linolzuurrijk zijn saffloer-, zonnebloem-, sesam- en sojaolie, zonnebloempitten en sesamzaad . Ondanks dat deze oliën essentieel zijn, moet je er niet idioot veel van gebruiken. We hebben namelijk te weinig enzymcapaciteit om linolzuur om te zetten, waardoor we linolzuurstapeling kunnen krijgen. Dan hebben we weer een ander probleem: die stapeling maakt ons gevoeliger voor ontstekingen.

Olijfolie bevat een goede verhouding tussen linolzuur en alfalinoleenzuur. Olijfolie is geschikt om in te (roer)bakken en is uiteraard lekker over salades. Wil je lichaam optimaal gebruik maken van essentiële vetzuren, dan is het slim om vet dat rijk is aan verzadigde vetzuren en transvetzuren te minimaliseren (met uitzondering van kokosolie).

Transvetten komen in de natuur nauwelijks voor. Ze ontstaan in de fabriek doordat vloeibare plantaardige vetten gehard worden. De verandering van de vetstructuur maakt dat transvetten niet door het lichaam als ‘natuurlijk’ worden ervaren. Transvetten komen voor in allerlei kant-en-klaarartikelen. Beperk verder vette vleessoorten (zoals rood vlees) en melkproducten.

De verhouding van lichaamsvet

Je lichaam bevat bruin en wit vet. De wetenschap heeft inmiddels ontdekt dat de verhouding tussen het aanwezige bruin en wit vet ook een belangrijke rol speelt in ontstekingsreacties. Bruin vet is relatief rijk aan mitochondriën. Daarnaast zorgt het voor minder aanmaak van ontstekingsbevorderende cytokinen. Deze produceren onder andere energie. Wit vet is arm aan mitochondriën. Bruin vet kan je helpen aanmaken door koudeprikkels (zoals koude douches), intermittent fasten, beweging (zowel cardio als krachttraining) en een goed bioritme. Daarnaast door een calorische beperking, vezelrijke voeding en het beperken van suikers en geraffineerde koolhydraten.

Met extra vitaminen

Diverse vitaminen en mineralen vervullen een belangrijke rol bij een optimale weerstand. Voedingsstoffen die je weerstand ondersteunen zijn vitamine A, B6, C, D en E. De mineralen ijzer, selenium en zink kunnen ook het immuunsysteem versterken. Gebruik eventueel een goed multivitaminen- en mineralencomplex om op eenvoudige wijze een heel scala aan vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Met het vermijden van stress

Stress zorgt voor een belasting van de weerstand en verhoogt de behoefte aan onder andere aan vitaminen B en C, en de mineralen magnesium en zink. Neem bewust en met aandacht de tijd om je lichaam te ontspannen. Denk aan ademhalingsoefeningen, yoga en mediteren. Ze versterken alledrie je immuunsysteem. Gebruik eventueel bij overmatige stress extra B-vitaminen en magnesium.

Met kruiden en andere stoffen

  • Echinacea stimuleert de activiteit van het immuunsysteem.
  • Ashwagandha draagt bij aan geestelijke ontspanning en aan de weerstand tegen stress.
  • Cat’s claw (kattenklauw) werd al door de Indianen gebruikt voor het immuunsysteem en de spijsvertering.
  • Propolis, een harsachtige substantie die wordt gemaakt door bijen. Zij gebruiken het om gaten en kieren van hun bijenkorf te dichten en te desinfecteren.
Deel blog:

replies are closed