Wat is het gevaar van glucose-fructose-siroop?

Door Pamela van Booren, 25 januari 2023
Deel blog:

Glucose-fructose-siroop is een suikersoort die snel aan bekendheid groeit. Gelukkig maar, want het is goed dat mensen zich bewust worden van deze supersnelle suiker die je het liefst zoveel mogelijk wilt vermijden. Het zit in tal van producten en is verre van gezond.

Wat is het?

Glucose-fructose-siroop is een vorm van suiker die een natuurlijke oorsprong heeft (mais of tarwe), maar door allerlei bewerkingsprocessen weinig natuurlijks meer bevat. Het heeft dezelfde voedingswaarde als suiker (alleen snelle koolhydraten) en is makkelijk te verteren, waardoor het snel wordt opgenomen.

Hoe wordt het gemaakt?

Er zit een verschil in de productie van glucose-fructose-siroop tussen Europa en Amerika. In Amerika wordt het vooral gewonnen uit maiszetmeel, in Europa vooral  uit tarwezetmeel. Er wordt eerst een gewone glucosesiroop van gemaakt en dan wordt het door allerlei processen omgezet in glucose-fructose-siroop. Het is dan niet meer een puur glucosesiroop, maar er zit dan ook een deel fructose in de siroop (oplopend tot 50%). In het Engels wordt er vaak gesproken over HFCS (High Fructose Corn Syrup).

Voordeel voor de industrie

De industrie maakt graag gebruik van glucose-fructose-siroop omdat het een enorm sterke zoetkracht heeft en langer bewaard kan worden dan gewone suiker. Ook is het relatief goedkoop. Mogelijk zit er nog een catch aan, want het is nog verslavender dan gewone suiker.

Wat zijn de gevaren ervan?

Er werd voorheen een methode toegepast waarbij kwik werd gebruikt om de omzetting van glucose in fructose te laten plaatsvinden, maar in 2009 is er een rapport uitgekomen waaruit blijkt dat dit industriële proces niet meer plaatsvindt. Dus mini kwikdeeltjes komen, als het goed is, niet meer voor in de siroop en andere producten.

Leververvetting

Maar er schuilen wel nog andere gevaren aan glucose-fructose-siroop, onder andere dat het kan leiden tot leververvetting. Overmatige suikerconsumptie leidt vaak tot de aanmaak van extra vet omdat je lichaam deze suikers omzet tot vet voor schaarsere tijden. Dit vet wordt onder andere opgeslagen in de lever. Leververvetting zie je ook vaak bij alcoholisten, maar onderzoekers hebben onlangs ontdekt dat suiker – en specifiek deze siroop – ook tot vervetting van de lever kan leiden. MLDS oftewel de Maag Lever Darm Stichting waarschuwt ook voor het gevaar van leververvetting door voeding en leefstijl. Vooral te weinig bewegen in combinatie van stapeling van vetten is een risico. Leververvetting kan leiden tot leverkanker en levercirrose. 50% van de Nederlanders heeft kans op een leververvetting.

Fructose laat je dooreten

Fructose zorgt voor minder rem op de verzadigingshormonen ghreline en leptine, waardoor je meer blijft dooreten. Dit leidt uiteraard tot meer overgewicht, moeilijker afvallen en leververvetting.

Inmiddels is het duidelijk dat deze siroop mogelijk bijdraagt aan obesitas, diabetes, hartziekten en zelfs kanker. Lees ook deze studie van de University of Utah. Glucose-fructose-siroop werkt ontstekingsbevorderend en versnelt het verouderingsproces.

Waar zit het in?

Het zit onder diverse namen in enorm veel producten. Denk aan frisdranken, koekjes, snoepjes, pizza’s, crackers, broodbeleg (van pindakaas tot roomkaas), allerlei ontbijtgranen, toetjes, vleeswaren, sauzen, mayo, ketchup, stropen, kant-en-klaarproducten, noem maar op. Het is zaak om goed op het etiket van elk product te kijken en je maaltijden zoveel mogelijk zelf vers te bereiden.

De namen zijn

  • Maisstroop
  • Glucosesiroop
  • Tapiocasiroop
  • Kristallijne fructose
  • Fructose(siroop)
  • Isoglucose

Is fructose uit fruit gevaarlijk?

Fructose uit fruit is bijna niet te vergelijken met glucose-fructose-siroop. Fruit bevat allerlei vezels, vitaminen en mineralen waardoor je er niet zo’n enorme suikerspiegelstijging van krijgt als van deze siroop. Probeer je af te vallen? Wees dan matig met koolhydraten uit fruit, maar eet eerder wat groente.

Kortom

Bezint eer ge koopt, let goed op de etiketten van kant-en-klare producten die je in de supermarkt koopt, en dan letterlijk let op alles wat je koopt, want zelfs in schijnbaar niet zoete producten zit het verwerkt zoals roomkaas. We houden nou eenmaal met z’n allen van zoetigheid, maar dan kunnen we zelf het beste bepalen op wat voor manier we een keer iets binnenkrijgen wat zoet is en wat minder gezond, zoals een zelfgebakken koekje of brownie. Dat weet je tenminste wat je eet.

Deel blog:

Wil je graag tips om af te vallen? Download dan ons e-book!

Afvallen

Het is niet raar als het je niet lukt om af te vallen. Dat lukt bijna niemand. Afvallen is gewoon stom en moeilijk. Bo...

download

Reactie plaatsen