• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 50,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Heet?!

Door Roseline Kustner, 24 juli 2018
Deel blog:

Nederland zindert. Deze week lopen de temperaturen in ons land verder op. Genieten dus, hoewel niet iedereen even blij is met zulk heet weer. Want hoe houd je je hoofd koel? En wat doe je aan dikke enkels en flauwtes? Slimme tips om je fris te voelen bij 30 graden.

Vocht en bloeddruk

Bij warm weer zweet je meer. Dat is ook de bedoeling, want door te zweten koel je af. Maar meer zweten betekent ook dat je meer vocht en elektrolyten verliest. Elektrolyten zijn mineralen die belangrijk zijn voor alle normale lichaamsprocessen, waaronder je vochthuishouding. De warmte verlaagt ook de tonus van je lichaamsweefsels. Door het versoepelen van spieren en vaatwanden kan er meer vocht uittreden naar de perifere weefsels. Dat kan dikke enkels, verschijnselen van ‘vocht vasthouden’, een lage bloeddruk en een flauw gevoel tot gevolg hebben.

Overigens betekenen dikke enkels en verschijnselen van ‘vocht vasthouden’ door warm weer dus niet dat het lichaam ‘te veel vocht’ heeft! Er kan (juist) nog steeds een vochttekort zijn of ontstaan. Een lage bloeddruk, flauwte en dikke enkels los je op door het gehalte aan vocht en elektrolyten in je lichaam op te krikken.

Water drinken is niet genoeg

Vocht aanvullen doe je door water te drinken. Toch? Dat is bijna waar: zuiver water drinken is altijd belangrijk, vooral om je lichaam goed schoon te kunnen spoelen. Maar bij warm weer moet je meer vocht opnemen en dan doet alleen zuiver water niet genoeg. Om vocht echt goed te kunnen opnemen, moet het een hogere osmotische waarde hebben dan ‘gewoon’ schoon drinkwater. Daarom bevatten producten zoals ORS en synthetische sportdrankjes dan ook suiker en zout: daardoor neem je het vocht beter op. Maar dat soort drankjes zijn natuurlijk niet echt (echt niet) gezond. Gelukkig zijn er genoeg supergezonde, lekkere vochtboosters te bedenken!

Maak je eigen vochtbooster

De appelsapvariant: meng 1 deel biologisch troebel appelsap met 2 delen water en voeg een klein snufje Keltisch zeezout of Himalayazout toe. Keltisch zeezout en Himalayazout zijn, naast natrium, rijk aan andere belangrijke mineralen en sporenelementen, waardoor je 2 vliegen in één klap slaat: je water is veel beter opneembaar én je vult je elektrolyten aan met de mineralen en sporenelementen uit het zeezout.

Gezonde citroenlimonade: meng wat vers geperst citroen- en limoensap met schoon water en zoet het met rauwe honing, stevia en/of kokosbloesemsuiker. Citroen heeft een verkoelende werking op het lichaam: denk naast de traditionele ‘lemonade’ bij heet weer ook aan de hete citroendrank bij koorts.

De ijstheevariant: een ander heerlijk opkikkerend drankje is zelfgemaakte ijsthee van gedroogde pepermunt met rooibos, aangevuld met schijfjes verse citroen en rauwe honing. Wij hebben heerlijke woudhoning in ons assortiment.

De groentesapvariant: meng vers geperst groentesap (vooral bieten, wortelen, komkommer en selderij zijn perfect) met een snuf Keltisch zeezout of Himalayazout. Dit sapje is echt een mineralenbommetje en dus een topper voor je elektrolyten.

Drink your food: eet met dit hete weer lekker veel groene smoothies en koude soepjes (zoals de traditionele gazpacho) als lichte maaltijd of tussendoortje. Meng er een klein scheutje olijfolie doorheen om ook de vetoplosbare vitaminen goed op te kunnen nemen.

(Pssst! Katertje?! Ook dan helpen deze drankjes fantastisch! Want ook bij een kater heeft het lichaam een tekort aan vocht en elektrolyten….)

Wees lief voor je elektrolyten

Elektrolyten zijn mineralen die onder andere het vochtgehalte in ons lichaam reguleren. Om je bloeddruk op peil te houden én vocht vasthouden (op de verkeerde plekken dus) te voorkomen, is het belangrijk om bij warm weer voor extra elektrolyten te zorgen. Elektrolyten zijn mineralen en die krijg je dus voornamelijk binnen uit groenten en fruit. Ga je dus lekker te buiten aan verse salades, verse groentesappen en waterrijke groenten en fruit zoals watermeloen en komkommer. Ook vruchtensap is qua mineraleninhoud heel gezond, maar omdat vruchtensap je bloedsuikerspiegel instabiel maakt is het nooit aan te raden om meer dan een klein glaasje vruchtensap per dag te drinken.

Wees zeer matig met koffie. Koffie werkt sterk vochtafdrijvend waardoor je ook veel mineralen verliest. Dat is naast het extra zweten dus dubbelop mineralenverlies! Laat de koffie dus even staan, als je je voorraad mineralen een boost wilt geven.

Wat te doen bij een lage bloeddruk door warm weer

Drop verhoogt de bloeddruk. Dat heeft niets te maken met het zoutgehalte; zoute drop verhoogt de bloeddruk evenveel als zoete drop. Het zout dat in drop wordt gebruikt is namelijk salmiakzout (ammoniumchloride), wat geen natrium bevat en dus geen sterk effect op de bloeddruk heeft. Drop is gemaakt van een sterk extract van de zoethoutplant. Zoethout bevat glycyrrhizine (goeie voor wordfeud…), een stof die de bloeddruk verhoogt. Laurierdrop is de sterkste drop en bevat geen zout of suiker. Deze drop is dus perfect om een lage bloeddruk te helpen verhogen en om lekker wat mee op te kikkeren bij tropisch weer. Wij verkopen echte ouderwetse laurierdrop, zo uit de stopfles.

Naast zoethoutextract kan ook Rozemarijn goed helpen om de bloeddruk te verhogen. Rozemarijn kan als thee of als tinctuur worden gebruikt.

Ondersteun je natuurlijke koeling

Lekker stevig zweten is van belang om koel te kunnen blijven. Maar op bijbehorende geur zit je niet altijd te wachten. Veel synthetische deo’s werken als anti-perspirant of anti-transpirant, wat betekent dat het je zweetklieren blokkeert zodat je minder zweet. Niet bevorderlijk voor een natuurlijke koeling dus! Gebruik daarom altijd een natuurlijke deodorant die je natuurlijke zweetfunctie niet in de weg zit. Ohm deodorants absorberen alle zweetgeur terwijl je normaal blijft zweten (en dus koelen!). Wij hebben deze deo’s uitgeprobeerd en zijn echt overtuigd: zelfs na een zaterdag hard werken – en je weet hoe druk (en gezellig!) het bij ons kan zijn op zaterdag – ruiken wij nog fris!

Gebruik geen bitterzout of stoelgangkruiden

Een hittegolf is geen goed moment voor een darmreinigingskuur. Laxerende stoffen zoals bitterzout (magnesiumsulfaat) en stoelgangkruiden (bevatten Senna) onttrekken een grote hoeveelheid vocht aan het lichaam. In combinatie met hoge temperaturen is het moeilijk om dit vochttekort adequaat aan te vullen. Niet doen dus.

En heel belangrijk: vergeet je dieren niet!

Ook voor huisdieren is een hete week best pittig. Zorg voor voldoende drinkwater. Katten zijn van oorsprong woestijndieren en drinken uit zichzelf vaak weinig. Je kunt ze meer laten drinken door het interessant te maken: bied water, naast hun vaste drinkbakje, ook op andere plaatsen aan door bakjes en waterbronnen elders in en om het huis te plaatsen. Een kattendrinkfontein kan ook een goede manier zijn om katten meer water te laten drinken doordat ze de fontein vaak erg leuk vinden. Kattenmelk (speciaal bereide melk met maar heel weinig lactose) is een fijne traktatie voor je kat die ook meteen voor extra vocht zorgt.
Als je je hond meeneemt, laat hem dan nooit in de auto zitten als je even een boodschap gaat doen. Neem voor onderweg extra water mee, ook voor je hond.

Verlaag je tempo, houd je hoofd koel
…en geniet van de zinderende zomer!

Deel blog:

replies are closed