Vocht vasthouden (in de zomer)

Door Pamela van Booren, 22 juli 2018
Deel blog:

In de zomer komt het vaker voor dan in de winter dat je vocht vasthoudt. Dit komt omdat je bloedvaten dan wat wijder zijn. Op deze manier kan je lichaam meer warmte kwijt aan de omgeving net zoals bijvoorbeeld door te zweten. Als je lichaam vocht vasthoudt zie je dat aan je voeten en benen. Als je op de huid drukt, blijft er vaak een ‘pitje’ of kuiltje achter op de huid, omdat deze niet meteen terugveert. In de winter trekken de bloedvaten juist meer samen om warmte vast te houden.

Maar vocht vasthouden kan allerlei oorzaken hebben, daarom is het vaak belangrijk om een arts te raadplegen. Wist je dat er wel 26 verschillende soorten van oedeem bestaan? En dat er ongeveer net zoveel verschillende oorzaken voor zijn? Vocht vasthouden lijkt onschuldig, maar dat is niet altijd het geval.

De meest voorkomende oorzaken van vocht vasthouden

  • te veel zout eten
  • warm weer
  • hoge bloeddruk
  • nierproblemen
  • leverproblemen
  • problemen met het lymfestelsel
  • zwangerschap
  • de hormoonhuishouding, bijvoorbeeld door te veel oestrogeen in het lichaam
  • trage schildklier
  • verminderde hartfunctie

We hebben deze zomer te maken met extreem droog en warm weer. Dit trekt een wissel op alles en iedereen. Voor sommige mensen is dit hartstikke leuk, maar voor anderen met een zwakke conditie is dit extra zwaar.

Hoe kun je je lichaam dan een handje helpen om deze zomer door te komen en het overtollige vocht kwijt te raken?

Tips

  • Drink voldoende water, 1,5 tot 2 liter per dag, dit helpt je nieren in hun functie. Bovendien gaat je lichaam juist bij te weinig vochtinname nog meer vocht vasthouden.
  • Eet voldoende mineraalrijke groente, dit heeft een positief effect op de natriumkaliumbalans die zorgt voor vochtafdrijving.
  • Als je veel zweet raak je veel mineralen kwijt. Dat kun je aanvullen met groente, maar ook natrium is nodig, dus neem met mate een hoogwaardig zout. Bijvoorbeeld Himalayazout of Keltisch zout. Hier zit niet alleen natrium in, maar ook andere belangrijke mineralen.
  • Maarrrr… te veel zout is ook niet goed en veel Nederlanders krijgen te veel zout binnen, dus de inname van extra zout moet goed worden afgewogen.
  • Leg je benen wat hoger.
  • Het blijft belangrijk om de doorbloeding te stimuleren voor de circulatie dus probeer binnen je mogelijkheden elke dag te bewegen het liefst een half uurtje per dag. Zwemmen is een goede optie. Lekker bewegen in koel water.
  • Drink kruidenthee. Bepaalde kruiden zoals guldenroede, brandnetel, heermoes, duizendblad en berk ondersteunen de nierfunctie en daarmee de regulatie van lichaamsvocht. Daarnaast stimuleert bijvoorbeeld duizendblad de doorbloeding en is heermoes rijk aan mineralen.
  • Voor in het vliegtuig: veel mensen hebben dikke benen na een vliegreis. Dit heeft te maken met het stilzitten en de andere luchtdruk. Het is dan niet verstandig om heel zoute snacks te eten tijdens de reis, want dan houd je nog meer vocht vast. Je kunt beter zoveel mogelijk mineraalrijke groente te eten. Probeer ook regelmatig even te staan en een beetje te wandelen. En draag vooral loszittende kleding.
  • Heel jammer, maar koffie en alcohol onttrekken vocht aan je lichaam, dus minder is beter.
  • Let op de inname van vitamine B6. Bij een tekort aan B6 kun je namelijk ook vocht gaan vasthouden. Voeding die rijk is aan B6 zijn bananen, pindakaas, walnoten, cashewnoten, linzen, bruine bonen, spruitjes, eierdooier, prei en met name vlees en vis.
  • Last but not least, we hebben een heerlijke Duizendblad Beengelei die de doorbloeding ondersteunt.

Raadpleeg bij twijfel altijd een arts.

Mocht je vragen hebben aan de hand van dit artikel, kom dan bij ons langs in de winkel in de Gierstraat, bel of mail ons.

Deel blog:

Reactie plaatsen