zink

Ik zou willen dat ik los zou kunnen gaan in het schrijven over een van de bronnen van ons bestaan. Een van die belangrijke elementen. Eentje uit onze voedingsbron, een van al die stoffen die wij tot ons nemen. Geef ons heden ons dagelijks zink, maar dat klinkt niet verleidelijk. Maar toch, als het eraan schort, dan mankeer je zomaar wat. Hoewel het woord ‘mankeren’ al een taal is die ik niet mag bezigen binnen het kader van de warenwet.

Je zou eigenlijk eens een kijkje moeten nemen in de database van deze wet: www.koagkag.nl/database-claimsverordening-en-indicatieve-lijst/database en zoek dan bij het nutriënt zink. Je zult verbaasd staan.

Oké there we go again
Om te leven en in leven te blijven hebben we dagelijks voeding nodig. Dat is fijn want ik kan zo enorm genieten van eten en tafelen. En nu hoop ik wel dat met alle afwisselingen in mijn dagelijkse kookkunst ik mijn lijf en ledematen én die van mijn lieven zó goed kan voeden dat het onze gezondheid ondersteunt.

Nú heb ik het over zink. Dit mineraal komt in kleine hoeveelheden voor in veel verschillende voedingsmiddelen. De grootste beschikbare vorm van zink zit in dierlijke producten zoals vlees, eieren, gevogelte, zeevruchten (vooral oesters, die ik bijna nooit eet), haring en lever. Voor vegetariërs zijn bonen, noten (vooral amandelen, pinda’s en pecannoten), zaden (vooral sesamzaad, pompoenpitten), kaas, haver, zilvervliesrijst, pompoen, paddenstoelen, snijbiet, zeewier en doperwten goede bronnen.

Ik had het net over de warenwet en daaraan moeten alle supplementen in ons land voldoen. De goedkeuring van deze claims gebeurt weer op Europees niveau door de European Food Safety Authority (EFSA). De gezondheidsclaims die gemaakt mogen worden zijn wetenschappelijk bewezen. Bij alle claims horen woorden zoals ‘draagt bij aan…’, ‘voor een normale…’ of ‘ondersteunt…’ en dat voelt soms wat spastisch want zo praat je niet.

Maar binnen de maatstaven van het wettelijk valt wel op dat het rijtje toegestane claims over zink best lang is:

  • speelt een rol bij de normale opbouw en afbraak van het koolhydraat- (insuline), vet- en eiwitmetabolisme
  • draagt bij aan een normale cognitieve functie
  • ondersteunt het immuunsysteem en daarmee ons afweersysteem
  • draagt bij aan een normale hormoonhuishouding, vruchtbaarheid en voortplanting
  • draagt bij aan een normale DNA-synthese
  • draagt bij aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve schade
  • speelt een rol in de botaanmaak
  • is goed voor de conditie van huid, haar en nagels
  • speelt een rol bij een gezond zuur-base-evenwicht
  • draagt bij aan de instandhouding van normale testosterongehalten in het bloed en aan een normale prostaat
  • draagt bij aan de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen
  • draagt bij aan een normale werking van het immuunsysteem
  • draagt bij aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress
  • speelt een rol in het celdelingsproces
  • draagt bij aan een normaal zuur-base-metabolisme

En deze lange rij zou ik ook willen omzetten naar aandoeningen en tekortkomingen, maar helaas dat mogen wij niet. We willen je graag adviseren daar waar mogelijk. We hebben een telefonisch spreekuur, je kunt een mailtje sturen en we hebben een winkel met kundig personeel.

Voor nu wil ik graag eindigen met eet of geef ons dagelijks zink, want het is bést belangrijk.