De maand van het feestelijk tafelen

Elk jaar kiezen we er vrijwillig voor om een beroep te doen op de rekbaarheid van onze spijsvertering. Een tafel vol gezelligheid met familie en vrienden. De meeste feestgangers kunnen genadeloos het hele diner volbrengen zonder dat ze een flinke boer laten. Toch is mee-tafelen in de grootsheid van de kerstgebruiken voor een derde van de tafelgenoten een hele klus.

De afterparty kan dan bestaan uit maagpijn, een opgeblazen gevoel, misselijkheid, zure oprispingen, brandend maagzuur (refluxklachten) en als slottoon feestelijk getoeter: winderigheid en veelvuldig boeren. Tja, het is een kwestie van overleven als je met het overvloedige-, overdadige overeten jezelf overvoedt en uiteindelijk moet overgeven.

Tips om het tafelen tot een groot geslaagd feest te laten zijn als je niet tegen genadeloos eten kan.

Bij  Kerst past een Bijbelse toonzetting en dat begint met:

  • Leid ons niet in verzoeking, dus ga je niet overeten.
  • Verdeel het eten over kleine porties.
  • Kauw de lekkerijen goed. Je maag verteert het eten nu eenmaal beter als de brokjes kleiner zijn en goed worden ingespeekseld. Ons speeksel bevat enzymen die helpen bij de vertering.
  • Eet delightfull. Sommige voedingsmiddelen zijn makkelijker verteerbaar, ze liggen lekkerder op de maag. Dat geldt voor de bladgroenten, wortels en knollen en ook voor fruit. Als er brood wordt gegeten dan is het witte geraffineerd brood in dit enkele geval gunstiger. Heb je de keuze tussen vlees of vis, dan is vis (schol, schelvis, tong, snoek, tarbot, wijting, poon, kabeljauw, tonijn, forel, garnalen, mosselen, kreeft en krab) lichter. Maar het lichtst is vlees noch vis.
  • Pittig eten wordt minder goed verdragen en geeft vaak het bekende brandend maagzuur.
  • Vetrijke voeding vertraagt de maaglediging. Daar is zich niet zoveel mis mee, je bent alleen wel eerder verzadigd of langer vol.

Dranken

  • Maag sparend zijn de dranken zonder koolzuur en met beperkt suiker. Verwarmende dranken ondersteunen de spijsvertering, denk aan een kruidenthee of bouillon.
  • Alcohol, dat visje vindt het vast wel lekker om in een wit wijntje te zwemmen. Drink met mate, want alcohol is feitelijk een bron van suiker en ondersteunt de vertering niet.

Roken
Stop vandaag (al), roken irriteert het maagslijmvlies en verslapt de sluitspier tussen de maag en de slokdarm. Je krijgt hierdoor makkelijker last van brandend maagzuur.

Stress
Maak je niet te druk (vergeet je ademhalingsoefeningen niet), ook stress kan de spijsvertering ontregelen.

Resumé
Eet rustig en kauw uw eten goed, maar geniet vooral van de heerlijke feestmaaltijd. Wees dus zuinig en kieskeurig als het gaat om:

  • Alcohol
  • Kolen
  • Sigaretten
  • Vettig eten
  • Pittig eten
  • Dranken met koolzuur
  • Chocolade (deze had ik nog niet eerder benoemd).

 Exittus acta probat! Vrij vertaald: eind goed al goed, dat het u wel moge bekomen!