weerstand

Weerstand
Dagelijks kom je in contact met allerlei virussen en bacteriën en meestal word je daar niet ziek van. Gefeliciteerd, blijkbaar beschik je over een goede weerstand. Huid, slijmvliezen, verdedigingscellen en gespecialiseerde eiwitten vormen tezamen onze weerstand. Deze weerstand is behoorlijk vernuftig, want het kan herkennen, onthouden, stoffen vernietigen en inactiveren. Best een drukke boel.

Wanneer je weerstand een lichaamsvreemde stof herkent, komt er een afweerreactie op gang om deze stof onschadelijk te maken. Of besmetting tot een ziekte leidt, hangt dus af van de ‘intelligentie’ van onze weerstand. Verschillende onderdelen in je lichaam zijn hierbij betrokken: o.a. de huid, de darm (-flora), de lever, de longen, de thymus (de zwezerik), de lymfe en de milt. En voor al deze organen geldt dat onze voeding en voedingsgewoonten een grote invloed hebben op hun werking.

Hoe verbeter je nu je weerstand?

Met je voeding
Eet gevarieerd en kies bij voorkeur biologische voedingsmiddelen. Drink per dag ongeveer 2 liter (bron)water, kruidenthee of groentesappen. Beperk koffie, zwarte thee en alle koolzuurhoudende dranken

Met een goede darmflora
Onze darmflora vormt een belangrijk onderdeel van onze weerstand. Om deze flora te versterken is het belangrijk om vezelrijke voeding te gebruiken. Voedingsvezels komen alleen in plantaardige voedingsmiddelen voor. De belangrijkste bronnen zijn, groenten, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten. Denk ook zeker aan de vergeten groenten zoals allerlei knollen en wortels. De vezels hierin dragen bij aan een goede voedingsbodem voor de gunstige darmbacteriën.

Geraffineerde graanproducten zoals wit brood, witte rijst, koekjes enz. kunt je beter zoveel mogelijk vermijden. Suiker en suikerrijke producten hebben een negatieve invloed op je weerstand. Suikers inactiveren namelijk onze pacman: de opruimdienst, de witte bloedlichaampjes.

Soms kan het gebruik van probiotica nuttig zijn: voor je stoelgang, tijdens stressvolle periodes, bij ongezonde voeding of na gebruik van antibiotica.

Met ‘goede’ vetten
Zorg voor voldoende essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur). Essentieel houdt in dat we deze vetzuren zelf niet kunnen maken; ze moeten dus in onze voeding aanwezig zijn. Uit gunstige vetzuren worden hormoonachtige stoffen gemaakt, die van groot belang zijn voor je weerstand. Voor veel mensen geldt dat ze wel wat meer alfa-linoleenzuur mogen gebruiken: lijnnzaad(olie), walnoten en vette vis.

Linolzuurrijk zijn saffloer-, zonnebloem-, sesam- en sojaolie, zonnebloempitten en sesamzaad. Ondanks dat deze oliën essentieel zijn, moet je er niet idioot veel van gebruiken We hebben namelijk te weinig enzymcapaciteit om linolzuur om te zetten, waardoor we linolzuurstapeling kunnen krijgen. Dan hebben we weer een ander probleem, die stapeling maakt ons gevoeliger voor ontstekingen.

Olijfolie bevat wel een goede verhouding tussen beiden vetzuren. Olijfolie is geschikt om in te (roer-)bakken en is uiteraard lekker over salades. Wil je lichaam optimaal gebruik maken van essentiële vetzuren dan is het slim om vet dat rijk is aan verzadigde vetzuren en transvetzuren te minimaliseren (met uitzondering van kokosolie).

Transvetten komen in de natuur nauwelijks voor. Ze ontstaan in de fabriek doordat vloeibare plantaardige vetten gehard worden. De verandering van de vetstructuur maakt dat transvetten niet door het lichaam als ‘natuurlijk’ worden ervaren. Transvetten komen voor in allerlei kant-en-klaar-artikelen. Beperk verder vette vleessoorten en melkproducten.

Met extra vitamines
Diverse vitamines en mineralen vervullen een belangrijke rol voor een optimale weerstand. Voedingsstoffen die je weerstand ondersteunen zijn vitamine A, B6, C , D en E. De mineralen ijzer, selenium en zink kunnen het immuunsysteem versterken. Gebruik eventueel een goed multivitamine/mineralencomplex om op eenvoudige wijze een heel scala aan vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Met het vermijden van stress
Stress zorgt voor een belasting van de weerstand en verhoogt de behoefte aan onder andere aan vitamines B en C, magnesium en zink. Neem bewust en met aandacht de tijd om je lichaam te ontspannen. Denk aan ademhalingsoefeningen, yoga en mediteren. Ze versterken alle drie je immuunsysteem. Gebruik eventueel bij overmatige stress extra B-vitamines en magnesium.

Kruiden en andere stoffen

  • Echinacea stimuleert de activiteit van het immuunsysteem en is inzetbaar bij een verminderde weerstand.
  • Ashwagandha draagt bij aan geestelijke ontspanning en aan de weerstand tegen stress.
  • Cat’s claw (kattenklauw) wordt al honderden, jaren door de Indianen gebruikt voor het immuunsysteem en de spijsvertering.
  • Propolis is een uitstekend werkend natuurlijk antibioticum. Deze harsachtige substantie wordt gemaakt door de bijen. Zij gebruiken het om gaten en kieren van de bijenkorf te dichten en te desinfecteren.