Wat neem ik mee op wintersport?

Door Pamela van Booren, 14 februari 2018
Deel blog:

Het is februari en veel mensen hebben de komende voorjaarsvakantie nog een fijne wintersport in het vooruitzicht.

Elk jaar gaan ongeveer een miljoen Nederlanders wintersporten. Uiteraard is het belangrijk dat je voor die tijd je spieren al een beetje getraind hebt, want onvoorbereid op skivakantie gaan terwijl je misschien een zittend beroep hebt, kan de kans op spierpijn en blessures behoorlijk vergroten. De ongelukken ontstaan vooral bij een slechte sneeuwconditie, onoplettendheid en vermoeidheid. Als je in fitte conditie bent zul je minder snel problemen ondervinden.

Zonnebrandcrème

Maar we hebben met wintersport ook met andere zaken te maken zoals de zon. In de bergen is de straling veel sterker door de weerkaatsing in de sneeuw en de schonere lucht. Je hebt een zeer goede zonnebescherming nodig, liefst niet op waterbasis vanwege de kou. Overdag gebruik je een crème met zonnebescherming met minimaal een factor 30, maar na een dag skiën heeft je huid ook extra verzorging nodig.

Eiwitten

Omdat we de hele dag aan het sporten zijn en omdat het koud is, verbrand je enorm veel calorieën. Je kan per dag opeens wel 3000 calorieën verbranden, terwijl dat er normaliter rond de 2000-2500 calorieën zijn, afhankelijk van hoe actief je bent. Daar moet dus goed tegenop worden gegeten waarbij vooral eiwitten belangrijk zijn voor spierherstel na inspanning. Dit verkleint ook de kans op blessures.

Mineralen

Maar ook mineralen zijn belangrijk, want door het intensieve bewegen, ga je zweten en dus veel vocht verliezen. Het is belangrijk om voldoende te drinken en eventueel een multivitamine- en mineralencomplex te nemen om de mineralen aan te vullen.

Wat hebben wij qua zonnebeschermingsproducten?
Crèmes op waterbasis – zoals de meeste zomerse anti-zonnebrand – bevriezen op de huid in de kou. Wintersportcrèmes bevatten daarom veel vetten, waardoor ze ook goed smeerbaar blijven bij lage temperaturen. Bovendien voorkomen deze crèmes uitdroging van de huid; dat gebeurt snel als het koud is. Houd er rekening mee dat je door het op- en afdoen van je skibril of haarband mogelijk de crème van je gezicht afveegt. Regelmatig (iedere twee uur) opnieuw smeren is daarom belangrijk.

We hebben van Börlind de Zonnecrème LSF30 en de Zon anti-aging SPF50 die daar beide geschikt voor zijn. Daarnaast is het belangrijk om een lippenbalsem met een hoge factor te gebruiken voor de tere huid op je lippen.

Wat hebben wij qua huidverzorgingsproducten?
Bij het terugkomen in je verblijf en na het douchen kun je je huid goed verzorgen met een goede gezichtscrème: Sheabutter Repaircrème is heel geschikt voor na een dagje skiën. Hij helpt bij de rijpere en zeer droge huid en een (extreem) ruwe en schrale huid heeft onmiddellijk baat bij deze crème. Een natuurlijk UVA-filter uit algen beschermt je huid tegen de schadelijke effecten van het daglicht dat huidveroudering, rimpels en ouderdomsvlekken in de hand kan werken (niet te verwarren met een UVB-filter dat als zonnebescherming toegepast wordt). Perfect in te zetten als anti-aging en te gebruiken als dag- en nachtcrème.

Ter verzorging van het lichaam is het heerlijk om tijdens en/of na het douchen onze Huidolie te gebruiken. Deze voedt de huid die door de kou vocht heeft verloren en trekkerig en droog aan kan voelen. Vooral bij gebruik tijdens het douchen geeft het een dun filmpje op de huid waardoor hij zacht, maar niet vet aanvoelt.

Ter verzorging van de spieren hebben wij diverse producten

Spierliniment

Spierliniment kan worden gebruikt bij stijve en gevoelige spieren. Dit natuurlijk wrijfmiddel met etherische oliën zorgt voor herstel na fysieke inspanning. Het geeft een warmtesensatie op de huid wanneer de huid wordt afgedekt en een koudesensatie wanneer je de huid onbedekt laat.

Spier- en gewrichtsbalsem

Spier- en gewrichtsbalsem kan worden toegepast bij stijve, gespannen, gevoelige spieren en gewrichten. De etherische oliën in de balsem bevorderen de doorbloeding in de spieren en zorgen voor warmte in de huid. Het is een vettige balsem die de huid verzorgt en de doorbloeding stimuleert.

Voor inwendige verzorging van het lichaam

Inwendig kun je extra eiwitten in een supplement meenemen. We hebben in de winkel:

Wei proteïne 80% van Springfield en voor de vegetarische en veganistische skiërs Vegan Proteïn blend van Mattisson. Dit is een plantaardige en een goede vervanger van (dierlijke) eiwitbronnen zoals Wei en Sojaproteïnen. Het heeft een hoog eiwitgehalte en is daardoor zeer geschikt voor sporters, mensen met een actieve levensstijl en voor diegenen die plantaardige eiwitten willen gebruiken. Eiwitten dragen bij aan de opbouw, instandhouding en herstel van spieren. Vegan Proteïn Blend proteïne is gemaakt van erwten, rijst, hennep, amandel, pompoen, sacha inchi en zonnebloemproteïne.

Ter inwendige ondersteuning van de spieren, pezen en gewrichten kan tinctuur op basis van kruiden worden gebruikt

Onze Flexi forbia ondersteunt de spieren en gewrichten. Deze tinctuur is onlangs geheel vernieuwd qua samenstelling en bevat  kruiden zoals:
Boswellia en Duivelsklauw: helpen bij het behoud van soepele gewrichten en bieden ondersteuning aan spieren en pezen bij o.a. eenzijdige belasting.
Curcuma: ondersteunt de spijsvertering en de lever en werkt daarnaast ondersteunend bij het onderhoud van botten en gewrichten.
Artisjok: ondersteunt de nierfunctie.
Mariadistel: helpt de reinigende werking van de lever.
Heermoes: versterkt de botten en ondersteunt haar, huid en nagels.
Indiaanse gentiaan: ondersteunt de reiniging van het lichaam.

En na een dagje skiën hoort natuurlijk ook nog de après-ski en ga je gezellig de kroeg in. Niet altijd even verstandig, want door het drinken van alcohol droog je en komen er ook aardig wat afvalstoffen in je lichaam. Daarom is het goed om tussen de alcoholische versnaperingen regelmatig een glas water te drinken. Mocht je het toch een keertje iets te bont hebben gemaakt, dan is het belangrijk om je vochthuishouding weer aan te vullen met mineralen.

Je kunt dan een theelepeltje Keltisch zeezout nemen met wat honing of suiker. Dan maak je je eigen energiedrank. De suiker/honing zorgt ervoor dat je glucosespiegel weer wat op peil komt en bevordert de natuurlijke afbraak van alcohol. Vooral natuurlijke fruitsuikers ondersteunen hierin. Voldoende fruit eten na een avondje stappen in daarom erg verstandig.

Fijne vakantie!

Deel blog:

replies are closed