Tips voor gezonde borsten

Het was mij bijna ontgaan dat vrijdag 13 oktober Bevrijdingsdag voor de Borsten was. Eén dag de BH boycotten. No Bra Day. Volgens de initiatiefnemers moeten vrouwen ”hun boezem niet langer martelen en hem/haar voor een dag ademruimte gunnen”. De reden voor de BH-boycot is dat het volgens de initiatiefnemers een seksobject is dat door de mode-industrie is opgedrongen en totaal overbodig is. Oké de borst(en) mag/mogen vaker uit het hok, maar niet vanwege de opgedrongen modieuze perikelen.

Tips voor de borstverzorging - no bra day -

Bij mij werd een paar jaar geleden een voorstadium van borstkanker (DCIS) geconstateerd. Daarbij heb ik gekozen om verschillende dingen in mijn leefstijl te veranderen om mijn immuunsysteem te ondersteunen. Nóg bewuster met eten omgaan door meer vitaliserende voeding te eten, veel groenten, niet alleen eten, maar ook slowjuicen om ‘bossen groen’ te drinken. Het onderdeel supplementen slikken is het eenvoudigste stuk. Verder heb ik meer aandacht voor bewegen en lukt het beter om te luisteren en te voelen (mediteren, ademhalen), in contact te zijn met mezelf.

De ontwikkeling van de borstkanker heeft veel risicofactoren. Nu kennen we de meesten denk ik wel, op deze site staan ze keurig opgesomd.

Maar dan ook dit: No Bra, één van de borstgezondheid bevorderende maatregelen waar we eenvoudig invloed op uit kunnen oefenen.

Lymfe
Het klierrijke weefsel in de borsten heeft een goede lymfestroom nodig om afvalstoffen en foute cellen beter af te voeren. Lymfevaten stuwen zelf dit vocht niet voort, maar zijn afhankelijk van onze beweging voor de doorstroming.

  • Dáárom kan het zeker aan te raden zijn de (beugel-)BH wat vaker uit te doen. Ook al is het alleen ’s avonds als je voor de TV hangt of een boek leest.
  • Om de lymfe in en rond je borsten in beweging te brengen is zwemmen een goede stimulans. En trampolinespringen (in de tuin van de buren) is goed om alle lymfe te bewegen.
  • Masseer regelmatig je borst(en), dat mag best stevig zijn.
  • Ik voel mezelf nog dagelijks een held als ik me weer met koud heb afgedoucht.
  • Met droog borstelen van je hele huid stimuleer je niet alleen de lymfe in je borsten (oksel, borstbeen en sleutelbeen), maar activeer je het hele lymfesysteem.

Tips voor de borstverzorging - lymfe-

 

Voeding

  • Kies zoveel mogelijk biologische groenten en fruit.
  • Eet omega 3-vetzuren, die zitten in vette vis of lijnzaadolie.
  • Vermijd zo veel mogelijk koolhydraten, suikers, frisdranken en kunstmatige zoetstoffen.
  • Er zijn groenten die helpen bij ‘oestrogeen dominantie’. Deze groenten zijn familie van de kruisbloemigen, dat zijn onder andere broccoli, radijs, boerenkool, rode kool, spruitjes en bloemkool. Ze bevatten de stof diindolylmethaan (DIM), die de lever helpt om oestrogeen af te breken.

Lichaamsverzorging

  • Vervang je deodorant met aluminium voor een biologische deodorant.
  • Vermijd verzorgingsproducten met parabenen, dit zijn chemische conserveringsmiddelen. Je vindt ze veel in verzorgingsproducten zoals shampoo, tandpasta, bodylotion en zonnebrandproducten. Bekend is dat parabenen de activiteit van het hormoon oestrogeen kunnen nabootsen (Parabenen in cosmetica wellichtkankerverwekkender).
  • Een andere boosdoener: de xenonoestrogenen, dit zijn lichaamsvreemde stoffen uit onze omgeving, vaak afkomstig uit de petrochemische industrie. Deze stoffen gedragen zich als oestrogenen, maar werken veel sterker en zijn moeilijker af te breken zijn. De belangrijkste verstoorders op dit vlak zijn de weekmakers in plastics, verzorgingsproducten, parfums en nog veel meer stoffen die in de voeding voorkomen.

Beweeg

  • da’s een kwestie van doen

Nachtrust

  • Zorg voor gezond slaapritme en een donkere slaapkamer.

Borst(zelf)onderzoek

  • Doe elke drie maanden zelf een borstonderzoek.
  • Plan een jaarlijks borstonderzoek, denk aan minder belastende onderzoeken zoals een echo of thermografie.