Snurken en slaapapneu

Speel je tijdens je slaap onbewust een rol in de nachtelijke-ronkende-stofzuiger-imitatie-competitie of ben je zelf niet de geluidsmachine maar….  

 …. je hebt deze zomer gekampeerd en bent weer volledig op de hoogte van de rust verstorende medemens (tentdoeken beschermen namelijk niet tegen de zagende geluiden van zo’n  40- 70 decibel).

…. je liefde en jij slapen niet meer samen vanwege de (ver)scheurende, knorrende geluiden (de verbannen partner slaapt inmiddels in de logeerkamer).

…. je wilt op vakantie met vrienden, maar met sommigen kun je de slaapkamer niet delen (hij of zij slaapt wel, maar jij doet geen oog dicht).

Wat kan dan helpen?

We snurken in groten getale!
Er is een relatief kleine groep kinderen dat snurkt. Maar naarmate we ouder worden verander dat. Na ons dertigste snurkt ongeveer 1 op de 5 mannen en onder vrouwen is dat 1 op de 10. Met het klimmen van de leeftijd gaan we méér en harder snurken. Helaas pindakaas, we hebben voor een belangrijk deel te maken met een mechanisch probleem. Bij het ouder worden wordt het slijmvlies in de keelholte dikker en daardoor de doorsnee van de luchtpijp kleiner. Tel er bij op dat de slijmvliezen, huid en spieren slapper worden, dat veroorzaakt een trilling. Het gereutel is (bijna) niet te stoppen.

Waardoor snurken we meer

  • Op onze rug slapen, hierdoor zakken het gehemelte, de huig en tong naar beneden.
  • Alcohol, medicijnen (zoals slaapmiddelen) en oververmoeidheid verslappen de spieren.
  • Roken, maar ook brandend maagzuur, kan de wand van de keelholte verdikken en de doorgang nauwer maken.
  • Overgewicht maakt de wanden van de keelholte dikker.
  • Vergrote keel- en/of neusamandelen (dat zie nogal eens bij kinderen).
  • Zwelling van het neusslijmvlies door  verkoudheid en allergie.
  • Poliepen in het neusslijmvlies
  • Scheefstand van het neustussenschot waardoor de vrije luchtstroom beperkt is.

Leefstijl en snurken?
We hebben ze bijna allemaal hierboven al genoemd, maar herhaling is de kracht van de boodschap:

  • Vermijd alcohol.
  • Ga niet zwaar tafelen voor het slapen.
  • Stop met roken.
  • Ben je te zwaar, probeer wat af te vallen door gezond te eten en meer te bewegen.
  • Beperk het gebruik van kalmerende middelen.

Sommige maatregelen kunnen a’l een behoorlijk aantal decibellen schelen.

Slaapapneu een verontrustende geluid
Sommige snurkers hebben ondanks voldoende slaap last van

  • Vermoeidheid
  • Eventueel hoofdpijn in de morgen
  • Droge mond
  • Concentratie verlies
  • Geheugenproblemen
  • Gebrek aan energie
  • Prikkelbaarheid
  • Nachtelijk zweten.

Wees alert bij deze symptomen!

Obstructie van de luchtwegen
Het is mogelijk dat door obstructie van de luchtwegen een ademhalingsstoring optreedt. Als er sprake is van slaapapneu stokt de ademhaling gedurende seconden. Ademstops kunnen zelfs elke minuut optreden en langer dan een minuut aanhouden. Doordat het lichaam te weinig zuurstof krijgt, wordt het in een reflex (arousal) “wakker”, om vervolgens weer even hard door te reutelen. Met mazzel heb je een partner die dit als eerste opmerkt, omdat ‘jij’ stopt met ademhalen daarna hard snurkt en mogelijk wat spiertrekkingen krijgt.

Gevolgen
Door zuurstoftekort en het ontbreken van de echte diepe REM-slaap kun je dus al bovenstaande symptomen krijgen, maar ook problemen met de bloeddruk, impotentie, hart en vaatproblemen, ’s nachts veel plassen.

Middelen
Voor de snurkende medemens zijn een paar hulpmiddelen verkrijgbaar zoals een homeopathisch complex, anti-snurk keelspray, neusspreiders of-strips en anti-snurk keelspray. Daarvoor kun je contact met ons opnemen. Als er mogelijk sprake kan zijn van slaapapneu dan is het zaak om naar een specialist te gaan.

Schone slaap
Een gezonde nachtrust is nodig voor herstel van bijvoorbeeld spieren, daarvoor maken we groeihormonen in de nachtelijke uren. Maar slaap is ook nodig voor ons denken, om kennis te verwerven, dingen te onthouden en te verwerken. Een gezonde slaap is ook nodig om afvalstoffen in de hersenen op te ruimen. In de nacht krimpen onze hersenen onder invloed van bepaalde neurotransmitters. Er ontstaat dan meer ruimte om de afvalstoffen via gliacellen (een onderdeel van het lymfatisch systeem) af te voeren. Door onvoldoende afvoer van allerlei afbraakproducten raken de hersencellen beschadigd. Verval van hersencellen en hun functies kan het gevolg zijn verstoorden nachtrust. Een gezonde nachtrust kan allerlei gezondheidsklachten voorkomen.

Sleep and hold on tight.

Bron: PMC  U.S. National Library of Medicine National Institutes of Health