• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 35,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Tips bij examenstress

Door Pien Rothuizen, 19 april 2019
Deel blog:

Het is weer zover, ze staan voor de deur: de toetsenweken en de examens.”Houd het hoofd koel en de voeten warm” is een oude wijsheid. Deze uitspraak komt van de bekende arts Boerhaave (1668-1738). Bij zijn nalatenschap was een verzegeld boek met de titel: De enige en diepste geheimen van de geneeskunst. Het boek werd voor 20.000 dollar op een veiling verkocht. Toen de koper het boek opende bleek dat alle pagina’s blanco waren. Alleen op de titelpagina stond met de hand geschreven: Houd uw hoofd koel, uw voeten warm, dat houdt uw dokter arm…

Dan hierbij toch nog maar wat gratis tips om je examen rijkelijk te halen.

Het begint weer met die goede voorbereiding.

Leren

Maak samenvattingen en ga oefenen. Herhaling is de kracht van de boodschap. Willen dingen in het langetermijngeheugen worden opgeslagen, dan moet je toch echt op tijd beginnen met leren. Non stop leren werkt niet, je accu gaat leeg en je neemt niks meer op. Beweging helpt bij het opladen van de accu. Er komt meer zuurstof naar de hersenen, de verbindingen tussen de cellen in de hersenen werken beter en je kunt je beter concentreren.  Dus neem de tijd om tussendoor: goed te eten, te dansen, muziek te luisteren, te kletsen, te sporten en te snoezzzzen.

Slapen

Ga op tijd naar bed en probeer 8 uur te slapen. Je hersenen werken nu eenmaal beter als je uitgerust bent.

Eten

Het is echt belangrijk om de te tijd te nemen om te eten. Begin je dag goed met een ontbijtje zonder snelle suikers. Examens maken is een topprestatie enkele uren lang, dus voldoende hersenvoedsel is belangrijk voor het volhouden. Havermout met fruit of yoghurt met noten e/o muesli, avocado, een gebakken ei zijn allemaal goed voor langdurige energie. Op eiwitten werken de hersenen lekker. Een broodje gezond is natuurlijk ook goed, maar zeker niet die witte boterham met hagelslag. Van de laatste, te veel snelle suikers, krijg je ook snel een energiedip. Kauwgom kauwen helpt ook voor de concentratie.

Drinken

We hebben van die lekkere kruidentheeën, zoals de Rustgevende kruiden die je ook nog eens helpen te ontspannen. Deze kruiden zijn niet alleen gunstig voor je nachtrust, maar kunnen ook helpen om je beter te focussen. Bijna hogere wiskunde: meer ontspanning = minder stress.

Stress

Merk je dat je onrustig wordt, je hart sneller klopt, pijn in je buik krijgt, alweer naar de wc moet en angstig bent of je het wel allemaal wel kunt? Dat hoort er voor de meeste mensen allemaal bij als we moeten presteren en als de stresshormonen (adrenaline en noradrenaline) door je lichaam heen gieren. Daar zijn ook natuurlijke pilletjes voor, maar kijk vooral of jij er een manier voor vindt om ermee om te gaan. Laat het er maar even zijn. Herken het en kijk of je het om kan zetten. Voor de één is dat je concentreren op je ademhaling. Door rustig, heel langzaam en bewust te ademen word je rustiger en verminder je klachten. Rust en zuurstof zijn goed voor je lichaam. Als je erg in je hoofd zit, kun je bijvoorbeeld ook bewust met je tenen wiebelen. Jaaah te simpel voor woorden, dat brengt je aandacht naar beneden en daardoor kun je wat meer gronden en rustiger worden.

Acupressuurpunten

En als je van de voren een beetje oefent heb je hier ook nog wat grepen om door middel van drukpunten je weer teug te brengen naar je concentratie, je focus om alle toetsen te kunnen doorstaan.

Succes!

Deel blog:

Reactie plaatsen