lysine

Lysine is een essentieel aminozuur dat niet in ons lichaam wordt aangemaakt. Wat we ervan nodig hebben zullen we met onze dagelijkse voeding moeten binnenkrijgen. Ons lichaam gebruikt het voor de aanmaak van enzymen, hormonen en antilichamen én voor de aanmaak van bot en collageen. De meest opvallende eigenschap van lysine is de werking tegen virale infecties in algemene zin. We hebben het dan over herpesinfecties zoals een koortslip of gordelroos en over virale pesterijen zoals wratten.

Risico voor verlaagde lysineactiviteit

  • Vegetariërs en veganisten hebben vaak een tekort aan lysine, simpelweg omdat dit aminozuur ondervertegenwoordigd is in de eiwitten uit granen.
  • Tekorten aan co-factoren. De omzetting van lysine is afhankelijk van vele voedingsstoffen, waaronder vitamine B3, vitamine B6, vitamine B2, vitamine C en ijzer.
  • Parasitaire infecties. De behoefte aan lysine is dan naar schatting met 20% verhoogd.
  • Teveel van het essentiële aminozuur arginine. Herpesvirussen gebruiken het aminozuur arginine als voedingsbodem om zich te vermenigvuldigen.

Balans in de behoefte aan lysine en arginine
Lysine en arginine gebruiken voor de opname hetzelfde transporteiwit. Deze twee aminozuren beconcurreren elkaar bij de opname in het darmkanaal. Als er een overmaat aan lysine is, zal het de opname van arginine verminderen en vice versa. Eenzijdige voeding kan dan een disbalans veroorzaken. Het is goed om te weten dat de verhouding tussen arginine en lysine belangrijker is dan de absolute hoeveelheid arginine in je voedingspatroon. Als er sprake is van een tekort aan lysine, eet dan meer lysinerijke voeding en dan is bijvoorbeeld het eten van noten (rijk aan arginine), in kleine hoeveelheden, minder kwalijk.

Welke voeding is rijk aan lysine?

  • Makreel, tonijn, tong, kabeljauw, forel, zalm, heilbot, schaal- en schelpdieren
  • Rund-, lams-, schapen- en kippenvlees
  • Eieren, melk, yoghurt (met name geitenzuivel)
  • Appels, peren, perziken, abrikozen, citrusvruchten, mango, dadels, vijgen
  • Taugé, avocado, sjalotjes, wortels, koolsoorten, bloemkool, sperziebonen, spinazie, veldsla, peterselie
  • Amarant, boekweit, quinoa, wilde rijst, gierst.

Welke voeding is rijk aan arginine?

  • Alle noten en zaden, vooral pinda’s, amandelen, cashewnoten, sesamzaad en kokosnoot
  • Sojabonen, linzen, bonen
  • Bananen, druiven, rozijnen, sinaasappels, bosbessen, aardbeien
  • Uien, knoflook, bieten, koolrabi, radijs, selderij, spruiten, komkommer, alfalfa, champignons
  • Volle granen zoals tarwe en haver
  • Chocolade, carob, cacao
  • Cafeïne