Hooikoorts en voeding

Histamine en hooikoorts
Hooikoorts is een overmatige reactie van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen, in dit geval zijn dat stuifmeelpollen van grassen, bomen en planten. Het immuunsysteem wordt door deze pollen geprikkeld en er ontstaat zwelling van de slijmvliezen. Deze reactie wordt veroorzaakt omdat er histamine vrijkomt uit de mestcellen (dit zijn bepaalde cellen die bij ons immuunsysteem horen).

Histamine is een stofje dat ontstekingsprocessen in het lichaam in gang zet en o.a. zorgt voor roodheid en zwelling van weefsels. Het gevolg hiervan is dat er meer slijm wordt aangemaakt door de slijmvliezen. Daarnaast kan deze allergische reactie niezen, een loopneus, jeukende en tranende ogen, en vermoeidheid veroorzaken.

Histaminevoorraden liggen in het lichaam opgeslagen in de mestcellen. Bij bepaalde mensen met een aanleg voor een allergie zijn deze mestcellen veel minder stabiel dan normaal, waardoor ze te snel histamine vrijmaken. Dit kan soms bijvoorbeeld al gebeuren door koude of warmte. De mate waarin histamine vrijkomt is niet alleen afhankelijk van de allergische reactie. Ook onze voeding is van invloed op de hoeveelheid histamine in het lichaam. In de praktijk kunnen klachten die door hooikoorts worden veroorzaakt erger worden doordat er voor ‘verkeerde’ voeding is gekozen.

Hoe zit dat met onze voeding?
In onze voeding zitten histamine-vrijmakers en de voeding kan zelf histamine bevatten. Histamine-vrijmakers zijn voedingsmiddelen die zelf geen histamine bevatten, maar die wel de afgifte van histamine uit de mestcellen stimuleren. Histaminerijke voeding bevat, zoals het woord al aangeeft, van zichzelf veel histamine dat via de spijsvertering aan het lichaam wordt afgegeven. Als je je gevoeligheid voor histamine dus wilt beperken, bijvoorbeeld omdat je hooikoorts hebt, is het dus handig om rekening te houden met de voeding die je eet.

Voeding rijk aan histamine
Histamine komt met name voor in eiwitrijke voedingsmiddelen, en dan vooral producten die gerijpt, gegist of gefermenteerd zijn. Ook bedorven eiwitrijke voedingsmiddelen kunnen veel histamine bevatten. Histaminerijke voedingsmiddelen zijn vooral vis, vleeswaren, kaas, wijn, bier, zuurkool en gistextracten.

Verse en diepgevroren vis bevat amper histamine, maar vis uit blik, wat dus minder vers is, bevat weer heel veel histamine. En zo bevatten verschillende soorten worst, zoals salami, meer histamine dan vers gebraden vlees. Jonge kaas bevat weinig histamine en de gerijpte oude kaas en schimmelkazen weer veel.

Verder zit histamine in gistproducten zoals o.a. marmiet en brood bereid met gist en ketjap. Groenten en fruit  bevatten verhoudingsgewijs weinig histamine, maar spinazie, tomaat en aardbeien bevatten zowel histamine als histamine vrijmakers.

Histamine-vrijmakers
Histamine-vrijmakers blokkeren het enzym DAO (diamino oxidase). Dit enzym wordt in de darm aangemaakt. DAO is verantwoordelijk voor de afbraak van histamine. Door het blokkeren van DAO blijft er dus meer histamine in de darm actief. Tevens kunnen onderstaande voedingsmiddelen ervoor zorgen dat er meer histamine wordt afgegeven.

•    Voedingsmiddelen
Alcohol, ananas, aardbeien, kippeneiwit, granen, tomaten, papaya, varkensvlees, vis, schaaldieren, kreeft, krab, noten en pinda’s.

•    Kruiden
Basilicum, cayennepeper, dragon, eucalyptusolie, laos, gember, kaneel, foelie, kerrie, koriander, kruidnagel, lavas, majoraan, nootmuskaat, paprika, peterselie, sassafras, selderij, knolselderij, tijm, venkel.

•    Additieven
Nitriet en verbindingen E249 t/m E252
Sulfiet E150 en E220 t/m E228
Smaakversterkers glutaminezuur en glutaminaat E620 t/m E625
Benzoëzuur 210/219
Sorbinezuur 200t/m 203
Salicylzuren
AZO kleurstoffen: : E102, E104, E110, E120, E123, E124, E127, E131, E132, E151
Geur en smaakstoffen: (ethyl)vanilline, menthol, salicylaten.

•    Medicijnen
Morfine, diazepoxine, codeïne, röntgencontrastvloeistof, sommige infuusvloeistoffen.

Naast deze invloeden vanuit de voeding blijkt de instabiliteit van mestcellen ook sterk te worden beïnvloed door stress, zowel psychologische als fysiologische stress. Dit verklaart waarom spanningen de ernst van voedselallergieën kunnen verergeren.

Natuurlijke middelen tegen hooikoorts
Met het verminderen van histaminerijke voeding en histamine-vrijmakers in je voeding, kun je zelf dus al beginnen met het verminderen van de gevoeligheid voor hooikoorts. Daarnaast zijn er een aantal effectieve natuurlijke middelen die goed kunnen helpen om hooikoorts tegen te gaan. Bijvoorbeeld:

  • een plantaardige tinctuur met een anti-histamine werking
  • een neusspray die de aanhechting van pollen aan het neusslijmvlies blokkeert waardoor er minder klachten ontstaan
  • een supplement met het enzym DAO
  • verschillende producten die de gezondheid van de huid en slijmvliezen vanuit de darmen helpen te versterken

Wil je graag meer informatie over deze producten? Vraag ons dan om een persoonlijk advies. Je kunt ons bereiken per mail, of telefonisch via nummer 023-5312454, of kom natuurlijk gezellig langs in de winkel!