Glutamine

Glutamine is een van de eiwitproducten waar wij goede ervaringen mee hebben. Het is een semi-essentieel aminozuur dat in principe door je lichaam wordt aangemaakt. Alleen heeft je lichaam er soms wat meer van nodig dan het zelf kan aanmaken.

Aminozuren
Om beter te kunnen toelichten wat in ons lichaam de functie van glutamine is, wil ik eerst wat vertellen over aminozuren in het algemeen.

Bouwstenen van eiwitketens
Aminozuren zijn de bouwstenen van de zogenaamde eiwitketens. Eiwitten zijn heel belangrijk, ze zijn de basis van ons leven en ons lichaam. Al onze cellen zijn eruit opgebouwd en ze zijn nodig voor de aanmaak van allerlei stofjes: hormonen, immuunstofjes en neurotransmitters (zoals bijvoorbeeld serotonine, waardoor we ons happy voelen). Ook voor het onderhoud van ons bewegingsapparaat  – zoals onze spieren en botten – zijn eiwitten nodig. Door eiwitten (en dus aminozuren) kunnen we onszelf opbouwen en herstellen.

Essentieel, semi-essentieel en niet-essentieel
Aminozuren worden in het lichaam gevormd uit de eiwitten die we eten. Ze zijn onder te verdelen in essentiële, semi-essentiële en niet essentiële aminozuren. De essentiële aminozuren kan het lichaam zelf niet aanmaken en moet je dus via de voeding binnenkrijgen. De semi-essentiële aminozuren maakt je lichaam zelf aan, maar moeten in bepaalde situaties ook via de voeding worden opgenomen. In niet-essentiële aminozuren is het lichaam zelfvoorzienend.

Plantaardig versus dierlijk
De eiwitten die we binnenkrijgen via onze voedingen komen zowel uit dierlijke als plantaardige bronnen. Dierlijke eiwitten zitten vooral in zuivel, eieren, vis en vlees. Plantaardige eiwitten vind je onder andere in haver(mout), peulvruchten, soja, spirulina, quinoa, groenten (zo is bijvoorbeeld broccoli heel eiwitrijk), noten, zaden en plantaardige eiwitpoeder. Het verschil is dat de plantaardige bronnen per 100 gram vaak iets minder eiwit bevatten dan de dierlijke en dat dierlijke bronnen vaak completer zijn qua essentiële aminozuren. Aan de andere kant laten onderzoeken zien dat plantaardige eiwitten minder belastend en verzurend zijn voor het lichaam. Het verzurende aspect van dierlijke aminozuren komt vooral doordat dierlijke eiwitten zwavelhoudende aminozuren bevatten.

Een ander voordeel van plantaardig eiwit is dat het minder ontstekingsbevorderend is dan dierlijk eiwit uit bijvoorbeeld zuivel en eieren. En dan vooral als deze dieren geen biologisch voer hebben gekregen, maar – zoals in de reguliere veeteelt – mais en soja die rijk zijn aan omega 6-vetzuren (zie onze blog over visolie).

Vanuit milieuperspectief en diervriendelijkheid eten we tegenwoordig steeds minder dierlijke eiwitten en steeds meer plantaardige eiwitten. Als je plantaardige eiwitten eet, moet je wel goed opletten dat je alle eiwitten binnenkrijgt die je nodig hebt. Het belangrijkste is om de juiste combinaties te eten zodat je voldoende bouwstenen hebt voor de aminozuren. Voor de werking van aminozuren in je lichaam is het daarbij ook belangrijk dat je voldoende B-vitamines binnenkrijgt.

Maar nu glutamine… waarom is dit aminozuur zo belangrijk?
Deze keer lichten we van alle aminozuren glutamine eruit om extra toe te lichten. Glutamine is te vinden in zowel plantaardige als dierlijke eiwitten zoals rundvlees, varkensvlees, kip, kalkoen, kwark, yoghurt, melk, kaas, eieren, tonijn, zalm en soja.

Glutamine is een semi-essentieel aminozuur dat je lichaam in principe zelf kan aanmaken. Het is het aminozuur dat het meest voorkomt in ons lichaam en het vormt ongeveer 60 procent van de aminozuren die je kunt vinden in onze spieren. In sommige omstandigheden heb je echter meer glutamine nodig dan je lichaam kan vormen, zoals bijvoorbeeld bij intensief sporten, na operaties of voor het ondersteunen van de darmen.

Je voedingspatroon kan natuurlijk ook een oorzaak zijn van een glutaminetekort. Eet je wel voldoende eiwitten? Een volwassen persoon heeft bij 2x per week sporten al 1 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht per dag nodig, dus iemand van 60 kg heeft zeker 60 gram eiwitten per dag nodig. Iemand die 4x per week sport heeft al 1,2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht per dag nodig. Ga maar eens met voedingstabellen kijken of je dat daadwerkelijk binnenkrijgt. Vooral mensen met een vegetarische of veganistische levensstijl moeten hier extra alert op zijn.

Waar je lichaam glutamine voor gebruikt

  • energievoorziening
  • immuunsysteem
  • suikerstofwisseling
  • zuur-base-balans
  • andere proteïnen
  • hersenstofwisseling
  • aanmaak van glutathion (dit is een sterke ontgifter en antioxidant)
  • darmen
  • afvoer van stikstof en ammoniak (afbraakproducten van de stofwisseling)

Waar je glutamine voor kunt inzetten

  • wondgenezing
  • immuunsysteem
  • darmen
  • intensieve sport
  • chemo- en radiotherapie, ter ondersteuning
  • ontwenningsverschijnselen bij verslavingen

Een normale dagdosering is 5 – 10 gram. Glutamine is in zijn werking sterk afhankelijk van vitamine B6. Als je een multivitamine neemt, krijg je al B6 binnen. Anders kan het raadzaam zijn om er vitamine B bij te nemen.

Interacties met medicijnen zijn altijd mogelijk raadpleeg daarom voor gebruik altijd een deskundige

Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde voeding.

 

Wil je meer informatie, dan kun je ons mailen via info@vanderpigge.nl of bellen via 023-531 2454