• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging (NL) vanaf € 35,-
  • Vakkundig advies
  • Veilig betalen
  • Vragen? Bel: 023-3030720

Welke sport past bij een burn-out?

Door Pamela van Booren, 5 november 2020
Deel blog:

Eigenlijk ben je doodmoe, maar van op de bank of in bed hangen word je niet veel energieker. Daarnaast is geen beweging ook weer niet gezond. Je vecht eigenlijk al tegen je eigen besluiteloosheid en dan weet je eigenlijk ook al niet welke sport nou het beste is om te doen. Want jouw fanatisme voorheen heeft je in een burn-out gebracht, nietwaar? Dus welke sport past dan wel wanneer je in een burn-out zit? Sporten en bewegen zijn tenslotte belangrijk voor je herstel. In ieder geval is één ding erg belangrijk: je sport om weer gezond te worden en in balans te komen, maar niet omdat je per se iets moet bereiken of omdat je de beste of meest perfecte moet zijn.

Verschil in soorten burn-out

Elke burn-out is verschillend. Je kunt bij degenen behoren die volkomen leeg zijn en waarbij neerploffen op de bank de enige optie is, maar je kunt ook bij de groep behoren die op tijd gestopt is en nog enige reserve heeft. Belangrijk blijft hoe dan ook, om als je gesport hebt, dat je voldoende tijd neemt om te herstellen, aangezien je al minder reserves hebt om op terug te vallen.

Verschil tussen sporten en bewegen

Bewegen doe je eigenlijk dagelijks: trappen lopen, wandelen, fietsen, schoonmaken, stretchen, koken etc.

Sporten is vaak wat intensiever: je gaat dansen, een flink stuk wat pittiger fietsen, een stuk hard lopen, roeien of wat je ook wat maar leuk vindt om te doen. Bij sporten heb je meestal een tijdsbestek waarbinnen je wat intensiever bezig bent. Lees wat intensiever, dus niet superintensief op topsportniveau, want dat is dus iets wat je zeker niet moet willen met zo weinig reserves.

Wat je dus niet moet doen:

  • Denken nog even je persoonlijke record te verbreken dat je had staan met hardlopen
  • Krachttraining die te veel van je vraagt of waarmee je te lang doorgaat
  • Te veel baantjes willen trekken met zwemmen

De balans tussen overmatig presteren en gezond bezig zijn

Belangrijk blijft even niet te denken aan records breken of het beter doen dan een ander of meer squats doen je gewend bent. Het blijft zoeken naar de balans tussen helemaal niet bewegen en te veel bewegen. Want ook helemaal niet bewegen, waar je waarschijnlijk het meeste zin in hebt, is niet goed. Je stressklachten en hormoonhuishouding verbeteren juist door wel te bewegen!

Liefde en geduld voor jezelf

Bij een burn-out moet je vaak ook leren meer om jezelf te geven. Je hebt vaak veel van jezelf gevraagd, waarbij je lichaam en geest uitgeput zijn geraakt. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Houden van jezelf is ook iets wat je kunt leren. Zo geldt dat ook met sporten, houd contact met hoe je je voelt. Voel je je nog prettig bij wat je doet? Kun je nog praten tijdens het sporten of loop je te hijgen als een molenpaard? Misschien moet je wel opnieuw beginnen met kleine korte stukjes sporten en rustig opbouwen met voldoende herstelmomenten tussendoor.

Welke sport past het beste bij een burn-out?

Het beste kun je lekker in de natuur gaan sporten. De natuur geeft sowieso op zichzelf al rust en energie. De kleur groen heeft een kalmerend effect en je krijgt buiten meteen meer zuurstof binnen. Je kunt het beste een duursport doen zoals fietsen, hardlopen, roeien, rolschaatsen, schaatsen of dansen. Deze sporten hebben als voor voordeel dat je er geen explosieve momenten in hebt. (Als je tenminste normaal sport en je niet tot het uiterste gaan pushen) Uiteraard is het belangrijk dat je vooral ook plezier hebt aan wat je doet. Het is de bedoeling dat het energie geeft.

Wat heeft het voor gezondheidseffecten om buiten te sporten?

  • Extra zuurstof geeft extra afvoer van afvalstoffen.
  • Je krijgt een betere doorbloeding en daarmee ook een betere afvoer van afvalstoffen.
  • Je maakt diverse hormonen aan waardoor je een blijer gevoel krijgt en je je beter kunt ontspannen.
  • Je hebt even andere indrukken dan de hele tijd maar binnen hangen.
  • Je slaapt beter.
  • Je maakt je hoofd leger.
  • Het is beter voor je hart en bloedvaten.
  • Je krijgt weer wat meer vertrouwen in jezelf.
  • Je bouwt rustig aan je conditie.
  • Het gevoel van spanning in je lijf wordt minder.
  • Het geeft meer aanmaak van serotonine, dopamine en endorfine. Endorfine, oftewel het anti-stresshormoon, zorgt vrij snel voor een verlaging van het stressgevoel. Serotonine wordt ook wel het vrolijkheidshormoon genoemd. Dopamine zorgt voor een betere concentratie en humeur.
  • Sporten helpt om van dat overdreven hyperachtige gevoel af te komen dat je kunt hebben. Alsof je continue ‘aan’ staat. Dit heeft te maken met allerlei stofwisselingsprocessen in je hersenen.

Nou een heel rijtje met wat je zoal kan stimuleren om te gaan bewegen en sporten, binnen je eigen draagkracht en zonder jezelf uit te putten!!

Yoga als sport

Yoga is een vorm van beweging waarbij je veel bezig bent met stretchen, ontspannen en ademhalen. Bij elke oefening doe je heel bewust mee met je ademhaling waardoor je als vanzelf meer ontspant. Daarnaast moet je je wel richten op wat je aan het doen bent om weer te voelen wat er in je lichaam omgaat. Yoga is een bewegingsvorm waarbij je mindfulness beoefent in beweging. En lang leve YouTube, want daar zijn tal van yogaoefeningen te vinden die je in alle rust thuis kunt uitvoeren. Nou zo heb je een aardig beeld welke sport past bij een burn-out.

Deel blog:

Reactie plaatsen