• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 50,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Weg met de voorjaarsmoeheid!

Door Sophie van Rijn, 22 maart 2018
Deel blog:

De winter lijkt op z’n eind, de dagen worden langer. Soms voel je al de belofte van lente in de lucht. Vogels zingen in de ochtend steeds uitbundiger, de lucht ruikt kraakhelder en belooft veel nieuws. Alle reden om energiek en vol verwachting door het leven te gaan. Zou je denken.

Lusteloos

Waarom voelt dat voor veel mensen dan toch anders? Juist deze tijd van het jaar. Je voelt je moe, lusteloos. Misschien zelfs een beetje depressievig. s’ Ochtends als de wekker gaat, vraag je je af hoe laat je vanavond weer naar bed kunt. Je sleept je van huis naar werk en weer terug. En bij thuiskomst wil je het liefste plat op de bank met een boek. Sporten wil niet lukken en het enthousiasme dat in de lucht hangt is bij jou ver te zoeken. Herkenbaar? Dan zou het zo maar eens kunnen dat je te kampen hebt met onvervalste voorjaarsmoeheid.

Voorjaarsmoeheid wortelt in de winter

Moe van het voorjaar? Terwijl het nog maar net voor de deur staat? Het voorjaar is toch juist een periode om naar uit te kijken? Om er voorzichtig weer op uit te trekken. Te bewonderen wat de natuur in petto heeft en vol verwachting voor te gaan bereiden op de zomer. Waar komt dan toch die vermoeidheid vandaan? Ondanks dat de naam anders doet vermoeden moeten we de oorzaak van voorjaarsmoeheid niet in de lente zoeken.

Vaak is het een gevolg van de (lange) donkere winter. Een staartje van een winterdip. In de winter trekken de meeste mensen zich een beetje terug. Je komt minder buiten, beweegt minder en bent wat passiever. Ook is de voeding vaak iets eenzijdiger en minder vitaminerijk. Een van de gevolgen daarvan is dat je minder fit wordt. De conditie holt achteruit wanneer je daar niet regelmatig aan werkt. Minder fit betekent dat bij inspanning de vermoeidheid sneller toeslaat.

Afvalstoffen

Minder bewegen betekent niet alleen minder fit, maar ook minder afvoer van afvalstoffen. Je lijf verzuurt en vergiftigt als het ware een beetje doordat je de doorstroming niet op gang houdt.  Een lijf dat een beetje verzuurd en vergiftigd is, is het minder energiek. Wanneer je dan, aangetrokken door al die mooie lentebeloftes, juist wat actiever wilt worden valt dat soms vies tegen. De inspanning die geleverd wordt maakt dat de opgeslagen afvalstoffen vrijkomen en dat kan een vermoeid gevoel teweeg brengen.

Te weinig vitamine D

Een andere oorzaak ligt in een stofje: vitamine D. Een stof die ons lichaam zelf aanmaakt onder invloed van zonlicht. In de winter staat de zon te ver van ons plekje op de aarde om voldoende kracht te geven om vitamine D aan te maken. Daar komt bij dat we in de winter over algemeen iets meer lichaamsbedekking dragen dan in de zomer en het zonlicht alleen op je gezicht en handen (als die niet in handschoenen zitten) valt. Wanneer we te weinig vitamine D in ons lijf hebben veroorzaakt dat (onder andere) vermoeidheidsklachten en neerslachtigheid. Aan het eind van een winter is de kans groot dat onze voorraad vitamine D flink geslonken is en we dat dus merken aan ons energieniveau.

De achterstand in vitamine D is eenvoudig aan te vullen door wat extra in te nemen in de vorm van een supplement. En wanneer de zon dan weer dichtbij genoeg is, is elke dag een half uurtje met ontblote armen buiten zijn een hele fijne methode.

Naar buiten en in beweging

Allemaal leuk en aardig om te weten, maar wat nu als je er mee te kampen hebt? Wat kun je doen om toch van de lente te genieten en weer lekker in je vel te zitten? Heel simpel; keer het proces weer om. Kom in beweging, eet gezond en ga naar buiten. Door weer (buiten) te gaan sporten reken je af met dat gebrek aan energie. In het begin zal je denken dat het nooit meer goed komt, maar hou vol. Door in beweging te komen reken je af met al het opgehoopte afval en kom je vanzelf weer op een gewenst energiepeil. Daarnaast bouw je natuurlijk de broodnodige conditie op om de zomer, vol avonturen, lange zomeravonden en vertier aan te kunnen.

Reinigingskuur

Mocht het moeilijk gaan kun je je lijf ondersteunen door bijvoorbeeld een reinigingskuur te doen. Zo reken je dubbel en dwars af met het restje winter dat in jou zit.
Zo’n kuur kan je op allerlei manieren aanvangen. De een kiest ervoor om te sappen, de ander houdt meer van soepen. Weer een ander volgt een ontzurend dieet en er bestaat ook de mogelijkheid om gebruik te maken van planten door een reinigende tinctuur te gebruiken. Hoe je het ook doet; reken af met de afvalstoffen en de energie stroomt weer volop door je lijf.
Kom eens langs dan vertellen we je graag over de mogelijkheden die de natuur biedt om je lijf te helpen van de afvalstoffen af te komen.

Lente? Verse groenten en fruit!

Neem verder je eetpatroon eens goed onder de loep. Bevat het genoeg variatie? Bevat het dagelijks alle stoffen waar jouw lijf behoefte aan heeft? Levert het jou de energie op die je nodig hebt? Of ben je een beetje blijven hangen in verwarmend wintervoedsel? Dat heel comfortabel is, maar niet altijd even voedzaam. Gooi het om. Ontdek nieuwe recepten en eet vooral heel veel verse groenten en fruit. Wees lief voor je lijf en voedt het met dat voedsel waar je je sterker en fitter van voelt.
En mocht het heel hardnekkig zijn dan zijn er altijd hulpjes in de vorm van supplementen die je in kan nemen om je sneller wat energieker te voelen. Mocht je daar meer over willen weten dan kunnen we je ook daar in de winkel van alles over vertellen.

Even volhouden

Het allerbelangrijkste is dat je volhoudt. Laat je niet ontmoedigen doordat het niet meteen het gewenste resultaat oplevert. Afhankelijk van hoe jouw winter is geweest en hoe gevoelig je bent voor winterdip of voorjaarsmoeheid kan het best even duren voordat je weer vol enthousiasme van de lente kunt genieten. Wees niet te streng voor jezelf. Je bent niet de enige. En voor tips of advies kan je altijd even bij ons binnen lopen.

Deel blog:

Reactie plaatsen