023-3030720
  • Gratis bezorging (NL) vanaf € 35,-
  • Vakkundig advies
  • Veilig betalen

Walnoten voor je weerstand?

Door Pien Rothuizen, 30 juli 2016
Deel blog:

Noten zijn gezond, maar walnoten spannen de kroon volgens onderzoek van o.a. Joe Vinson van Scranton University in Pennsylvania, USA. Zeven walnoten per dag lijkt voldoende om weerstand te bieden tegen vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en daarmee mogelijk op de lange termijn tegen ziekten als kanker en hart- en vaatziekten. De antioxidanten in walnoten ‘ontwapenen’ vrije radicalen.

Eet meer (wal)noten als onderdeel van een gezonde voeding

Een handvol walnoten bevat bijna twee keer zoveel antioxidanten als andere noten zoals paranoten, pistachenoten, pecannoten, pinda’s, amandelen, macadamianoten, cashewnoten en hazelnoten. Walnoten zitten boordevol goede voedingsstoffen. Naast omega 3-vetten en vezels bevatten ze magnesium, vitamine E, polyfenolen, eiwitten, kalium, plantensterolen, vitamine B6, arginine, melatonine, koper en zink.

Waar is dat dan goed voor?

De vetzuren zijn  gunstig voor de ontwikkeling van de hersenen. Niet alleen helpen ze preventief tegen een hoge bloeddruk, ook verlagen ze de kans op hart- en vaatziekten. Onderzoekers van de University of California ontdekten dat bij mannen die twaalf weken iedere dag walnoten aten de spermakwaliteit aanzienlijk verbeterde. De officiële botanische naam van walnoot is Juglans regia en dateert van even na Christus. De betekenis is letterlijk: godseikel koninklijk. ‘Ju’ is een verkorte vorm van oppergod Jupiter en ‘glans’ is het Latijnse woord voor eikel. What’s in a name…

Van vet uit noten word je toch dik?

Gelukkig niet. Onderzoek gepubliceerd in New England Journal of Medicine ziet alleen maar voordelen in het eten van noten, ook voor de lijn. Een andere studie van de Harvard University stelt dat mensen die dagelijks een handje noten eten gemiddeld slanker zijn.

Om dit saaaaie stukje toch nog hartig af te sluiten nog een lekker recept.

Walnotentapenade van Rineke Dijkinga

Ingrediënten

  • circa 100 gram walnoten
  • circa 2 eetlepels zonnebloempitten
  • 1 flinke scheut walnootolie
  • circa 5 zongedroogde tomaten
  • 1 scheut citroensap
  • snufje zout en peper
  • 2 takjes verse basilicum
  • circa 5 takjes peterselie
  • eventueel nog een theelepel gedroogde basilicum

Bereiding

  • Maal eerst de walnoten fijn in de blender, voeg op het laatst de zonnebloempitten toe.
  • Vervolgens de in stukjes gesneden zongedroogde tomaatjes, verse basilicum en peterselie erbij doen.
  • Daarna olie, zout, peper en citroensap naar eigen smaak toevoegen.

Bronnen

www.scranton.edu/news/articles/2012/01/Vinson-Walnut-Study.shtml

www.webmd.com/infertility-and-reproduction/news/20120815/walnuts-may-improve-sperm-quality-healthy-men

www.rinekedijkinga.nl/recepten/walnotentapenade.html

Deel blog:

replies are closed