• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging (NL) vanaf € 35,-
  • Vakkundig advies
  • Veilig betalen
  • Vragen? Bel: 023-3030720

Wat te doen bij rosacea?

Door Pien Rothuizen, 7 april 2020
Deel blog:

Rosacea is een chronische, ontstekingsgevoelige huidaandoening die wordt gekenmerkt door roodheid in het gezicht. Het ontstaat vaak rond de dertig en je ziet het iets meer bij vrouwen dan bij mannen. Het komt vaker voor bij mensen met een licht huidtype en er kan sprake zijn van een erfelijke component. Wat de oorzaak is weet men niet, wel is bekend is wat uitlokkende factoren kunnen zijn.

Hoe ziet het eruit?

De roodheid verschijnt vooral op neus, wangen, voorhoofd en kin. In het begin zie je een rood blozend gelaat en op den duur wordt het massiever en ontstaat er een verdikking van de huid. We hebben het dan over verandering en vergroting van de huidvaten waardoor een chronisch rood gezicht en knobbeltjes ontstaan. Rosacea ontstaat meestal op seborroïsche (rood en schilferig) huid,  en gaat gepaard met hyperemie (overmatige bloedtoevoer), waardoor warmte en mogelijk een branderig gevoel aan neus, wangen en voorhoofd ontstaan. Bij seborroisch eczeem is ook sprake van ontstekingen, de huid is daar dus gevoelig voor.

In ernstige, zeldzame gevallen, voornamelijk bij oudere mannen, is er sprake van vergroting van de talgklieren op de neus met vervolgens ook bindweefselvorming. De medische term is rhinophyma, de neus ziet er verdikt en knobbelig uit. In de volksmond wordt dit ook wel een “bloemkoolneus” genoemd en van oudsher werd het ook in relatie gebracht met overmatig alcoholgebruik, de “drankneus”. Dit verschijnsel staat op zichzelf en heeft niets met alcoholgebruik te maken, ook al zou het er niet beter door worden…

Ogen

Ongeveer de helft van de mensen met rosacea heeft ook oogafwijkingen. Dan gaat het met name om ontstekingen van de oogleden, het hoornvlies en het bindvlies. Je kan dan last hebben van droge ogen, een branderig of stekend gevoel, tranende ogen en een gevoel alsof er een zandkorrel in het oog zit.

Traditionele Chinese Geneeswijze

Binnen de Oosterse geneeswijzen wordt rosacea toegeschreven aan opvlammende wind, hitte/vuur, en stagnatie en verzwakking van de bloedcirculatie. Hierdoor treedt vaatverwijding van de bloedvaten op, maar ontstaat er ook een ophoping van hitte en bloed, wat ervoor zorgt dat de klachten een chronisch karakter krijgen.

Wat kan je zelf doen om je rosaceaklachten te helpen verminderen?

Het is duidelijk dat bepaalde factoren de klachten kunnen uitlokken of verergeren. Elke vorm van warmte zal de symptomen verergeren, dus wanneer je probeert rosacea te behandelen, is het van belang om alle externe (zon, sauna) en interne (alcohol, heet eten) warmtebronnen te vermijden. Processen die tot chronische hyperemie van het gezicht leiden zijn maag-/darmaandoeningen, gistings- en rottingsdyspepsie, obstipatie, diabetes, stress, alcoholisme, hart- en bloedsomloopaandoeningen en hormonale stoornissen. Een belangrijk deel van deze opsomming leidt tot verzuring. Met voeding is dan best wat te doen.

Tips and Triggers

Een triggerloos leven bestaat niet, maar we hebben wel een opsomming gemaakt van alle do’s and don’ts.

Verminderen of vermijden als dat mogelijk is:

  1. Zorg voor een lichaamstemperatuur die niet de pan uitrijst. Zo goed als je kunt: vermijd zonlicht, overbelasting, sporten bij hoge temperaturen ( “hot-yoga” past niet bij je), warme douches, (stoom)baden en sauna’s en drankjes en voedingsmiddelen met een hoge temperatuur (thee, koffie, soep).
  2. Let op de ingrediënten in huidverzorging en cosmetica. Die chemische, irriterende stoffen heb je niet nodig. Voorkom überhaupt dat je onnatuurlijke middelen op je huid smeert. Alcohol in crèmes zijn meestal belastend. Voorzichtig reinigen, scrubben is meestal te heftig.
  3. Vermijd voeding die ophoping en stagnatie van warmte geeft, sterk gekruid voedsel, zuivel, gefrituurd voedsel, alcohol en roken.
  4. Histaminerijke voedingsmiddelen kunnen voor vaatverwijding, warmte en roodheid zorgen. Waar je histamine in vindt, lees je in dit artikel.
  5. Verminder je consumptie van voedingsmiddelen die ontstekingen veroorzaken:
  • meervoudig onverzadigde plantaardige oliën (zoals saffloer-, zonnebloem-, maïs-, pinda- en sojaolie), je komt ze tegen in margarine en halvarine
  • gluten uit diverse granen (tarwe, spelt, rogge en gerst), kunnen je darmen beschadigen, waardoor een immuunreactie plaatsvindt en de gevoeligheid voor ontstekingen toeneemt
  • archidonzuur uit varkensvlees, pinda’s en rood vlees
  • suikers en geraffineerde koolhydraten (witmeelproducten)

Doe je best om meer voedingsmiddelen te eten die ontstekingsremmende effecten hebben:

  • gebruik veel en alle soorten groenten en fruit
  • gebruik gunstige vetzuren (olijfolie, visolie, avocado’s, noten en zaden)
  • eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels
  • drink voldoende water
  • gebruik ontstekingsremmende kruiden die geen hitte veroorzaken o.a. kurkuma, boswellia, oregano, koriander en tijm
  1. Dingen die er voor zorgen dat je gaat blozen zijn emotionele factoren zoals woede of schaamte, stress en fysieke (over)belasting. Biofeedback zou je kunnen helpen beter om te gaan met stress en emoties.

Wat kan helpen tegen rosacea?

  • Gebruik een natuurlijke zonnebrandcrème.
  • Aanzurende producten zoals appelazijn verbeteren de zuurtegraad van je gezicht. Een lichte zuurmantel helpt overgroei van bacteriën tegen te gaan. In diverse natuurlijke reinigers kom je lacticacid (melkzuur) tegen vanwege dezelfde reden.
  • Verkoelende (klei-)maskers kunnen warmtesymptomen verminderen.
  • Overweeg een supplement met vitamine A: tot 4.000 IE per dag is veilig om te gebruiken tot de huid verbetert (niet tijdens zwangerschap of lactatie). Artsen en dermatologen schrijven soms voor een korte periode megadoseringen voor. Het is zowel voor het immuunsysteem als bij diverse huidaandoeningen van belang.
  • Overweeg een vitamine D3-supplement. Veel mensen hebben eigenlijk een tekort aan vitamine D (bloedonderzoek kan dit uitwijzen). De behoefte aan vitamine D is hoger bij ontstekingen.
  • Overweeg probiotica in voeding of suppletie. Onze vriendelijke bacteriën zoals diverse “lacto’s en bifodo’s” kunnen nuttig zijn bij huidaandoeningen zoals rosacea. Ze kunnen helpen in de spijsvertering om de opbouw van pathogene “hitte” te verminderen en de hoeveelheid ziekmakende bacteriën minder ruimte te geven. Omdat het immuunsysteem en onze gezondheid zo sterk samenhangen met de conditie (doorlaatbaarheid en conditie van de slijmvliezen) van onze darmen kun je ook dit blog Hoe krijg ik gezonde darmen
  • Overweeg een supplement of voeding (zalm, tonijn, sardines, lijnzaadolie, lijnzaadolie, walnoten) rijk aan omega 3-vetzuren: visolie of plantaardige lijnzaad-, hennepzaad- en walnootolie, maar ook algenolie (geschikt voor veganisten). Essentiële vetzuren kunnen helpen ontstekingen te verminderen.
  • Vitamine E beschermt tegen oxidatie (het ranzig worden) van vetzuren. Daarnaast remt deze in-vet-oplosbare vitamine ontstekingen. Het is meestal al in een goed supplement verwerkt. Bronnen van vitamine E zijn tarwekiemen, tarwekiemolie, zaden, pitten en noten.
  • Zink wordt ingezet in alle gevallen van huidbeschadigingen. Een zinktekort veroorzaakt een reeks biochemische verstoringen in de stofwisseling wat zich o.a. kan uiten in problemen van de huid.

Welke invalshoek je ook gebruikt of het nu vanuit de Traditionele Chinese Geneeswijze, de Ayurvedische of de Japanse is, elke vorm van energetische geneeswijzen ziet de symptomen van hitte in het hoofd. Bij deze symptomen past dat je te veel in je hoofd zit, je een sterke mentale aanwezigheid hebt, waarbij druk(te) en stress de boventoon voeren en voelen ondergeschikt is. Voor herstel kan het belangrijk zijn om te leren aarden, dat begint bij ontspanning. Heel gericht heeft dat te maken met ademhalen en je hele lijf te voelen. Als je de functies van je parasympatische zenuwstelsel kan stimuleren, kan je lichaam beter herstellen en verzuurt het minder. Kijk eens naar deze ontspanningsoefeningen van Roseline en je komt in een heel andere to-do-modus.

Deel blog:

Reactie plaatsen