• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 50,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Zeikstraal

Door Pien Rothuizen, 10 juni 2018
Deel blog:

Ook wel eens fijn om met een scheldwoord te beginnen. Het zou in dit verhaal heel toepasselijk zijn als de etymologie (herkomst van het woord) overeenkomstig was met de etiologie (de oorzaak van de zeikstraal). Waar gaat het dan dit keer over? Over prostaatvergroting.

De prostaat is een klier in de onderbuik van de man. Hij zit vlak onder de blaasuitgang om het begin van de plasbuis heen en is ongeveer zo groot als een kastanje. Aan de voorkant ligt hij tegen het schaambeen en aan de achterkant tegen de endeldarm. Deze klier maakt prostaatvocht dat bij de zaadlozing samen met de zaadcellen naar buiten komt.

Een groeiend probleem
Prostaatvergroting komt vooral voor boven de 45 en gaat gepaard met – zoals ik het in de titel benoemde – zeikgedrag. De aandrang om te plassen is verhoogd en ’s nachts wordt dat door de liggende houding nog eens versterkt. Omdat de prostaatklier om de plasbuis heen loopt gaat het plassen langzaam en moeilijker. De straalkracht is ellendig, hier hebben we de nare zeikstraal dus.

Het normale volume van de prostaat is 15 milliliter, maar bij prostaatvergroting zijn volumes van 100 milliliter of meer geen uitzondering. Die vergroting zit letterlijk in de weg waardoor er een ophoping van urine in de blaas kan ontstaan omdat men niet meer kan plassen of alleen nog maar met kleine beetjes. In een later stadium treedt het tegenovergestelde op: de onmogelijkheid de urine op te houden waardoor incontinentie ontstaat. Incontinentiemateriaal is echt niet alleen weggelegd voor de (tena)ladies. En nog zo’n vrouwendingetje: op termijn is ook de kans op blaasontstekingen groter.

Als we iets van de etiologie weten, kunnen we er dan wat aan doen?
De vergroting ontstaat door omzetting in de lever van testosteron in DHT (dehydrotestosteron) en deze stof stimuleert de deling van prostaatcellen. Maar ook de grotere hoeveelheid oestrogeen in relatie tot testosteron doet een duit in het zakje. Op leeftijd (andropauze) neemt de hoeveelheid oestrogeen toe. Het buikvet is onder andere een plek waar oestrogeen wordt opgeslagen. We hebben een wapen in handen als we de hoeveelheid oestrogeen naar beneden krijgen, dat leidt namelijk weer tot een verhoging van testosteron.

Hoe zorg je voor handhaving van een gezonde prostaat?

  • Houd je gewicht op peil. Overwicht zorgt voor een lager testosteronniveau.
  • Ontzie je lever. Een belangrijke rol in de hormoonstofwisseling wordt gespeeld door het P450-systeem. De enzymen in dit P450-systeem zijn betrokken bij het ontgiften van hormonen, chemicaliën, medicijnen en afvalstoffen van je stofwisseling. Hormonen zijn vetoplosbare stoffen. Je lever maakt er wateroplosbare stoffen van die je nieren kunnen uitplassen. Dit ingewikkelde stofwisselingsproces vergt veel van je lever. Deze P450-enzymen worden gemaakt uit bladgroen, chlorofyl, de groene kleurstof in groenten. Er zijn nog meer stoffen nodig uit voeding die zorgen dat alle stappen in dit proces door je lever goed genomen worden. Deze stoffen zijn onder andere de vitamines B6, B11 (foliumzuur) en B12.
  • Het mineraal zink is belangrijk voor je testosteron, maar je testosteron is ook belangrijk voor je zink omdat het ervoor zorgt dat je voldoende zink in je weefsels kunt vastgehouden.
  • Beperk alcohol. Alcohol verhoogt niet alleen de hoeveelheid oestrogenen, maar gaat de werking van je P450-ontgiftingssysteem tegen en verlaagt je zinkniveau.
  • De vruchten van het kruid zaagbladpalm (Sabal serrulata) kunnen helpen de prostaat in goede conditie te houden en daardoor ook het goed kunnen blijven plassen.
  • Jarenlang werd er gevreesd dat het verhogen van het testosteronniveau het risico op prostaatkanker zou vergroten. Dat blijkt een mythe te zijn.

Tips om goed te blijven plassen
Ook wanneer de prostaat wat vergroot is:

  • Ga naar het toilet zodra je aandrang hebt en stel het plassen niet uit.
  • Zittend plassen heeft de voorkeur boven staand plassen.
  • Probeer ontspannen te plassen zonder te persen.
  • Zorg dat de blaas en plasbuis zo goed mogelijk leeg geplast zijn.
  • Vermijd grote hoeveelheden alcohol, aangezien dit de prikkel om te plassen dempt.
  • Drink minimaal 1,5 liter vocht per dag (bij voorkeur water).
  • Probeer gezond en gevarieerd te eten.
  • Beweeg minimaal 30 minuten per dag.
Deel blog:

Reactie plaatsen