• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 50,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

PMS en andere hormoonperikelen

Door Sophie van Rijn, 4 november 2018
Deel blog:

Van vermoeidheid, slecht slapen, stemmingswisselingen, over-emotionele reacties tot regelrechte agressie, naar eetbuien en onverklaarbare trek. En van pijnlijke borsten, vocht vasthouden en migraine tot ondraaglijke krampen in de baarmoeder; vrijwel iedere vrouw heeft eens in de maand te maken met symptomen die onder de noemer PMS vallen. Het Pre Menstrueel Syndroom, sinds 1982 officieel erkend als medische aandoening.

150 verschillende symptomen

Afhankelijk van welke symptomen onder de aandoening worden gerekend lijdt 10 tot 90% van de vrouwen aan een vorm van PMS. Zoals gezegd zijn de symptomen zowel lichamelijk als psychisch. In totaal zijn wel 150 verschillende symptomen te benoemen. Deze hebben we gelukkig niet allemaal en ervaren ze ook niet allemaal tegelijk.

Ook mate en duur verschilt

De mate en de duur varieert per vrouw. De een heeft een paar dagen rondom de menstruatie last van wat ongemakken, vreemd gedrag en een pijntje hier en daar. De ander wordt zo ongeveer de gehele maand in de ban van de menstruatiecyclus gehouden en leeft in een wereld waar hormonen aan de touwtjes trekken.

Oorzaken hormonale disbalans

Die hormonen lijken ten grondslag te liggen aan alle ellende. Het staat nog niet precies vast waar PMS door veroorzaakt wordt, maar gezien het verband dat te leggen is met de menstruatiecyclus lijkt het aannemelijk dat (vrouwelijke) hormonen een grote rol spelen.

Als mogelijke oorzaak wordt dan ook de balans tussen progesteron en oestrogeen genoemd. Wanneer die balans te veel doorslaat naar de oestrogeenkant (oestrogeendominantie genoemd) ligt PMS op de loer. En laat dat nou steeds vaker voorkomen, die oestrogeendominantie.

Er kunnen allerlei oorzaken ten grondslag liggen aan het verstoren van deze balans. Denk bijvoorbeeld aan overgewicht, gebrek aan beweging, xeno-oestrogenen* in voeding, huidverzorging en ons milieu. Ook een eenzijdig voedingspatroon, te veel stress en te weinig ontspanning dragen bij aan een disbalans. Zaken waar we allemaal in meerdere of mindere mate mee te maken hebben in ons dagelijks bestaan.

Disbalans verergert ook overgangsklachten

Dit alles kan zowel PMS veroorzaken als klachten die bij de overgang voorkomen verergeren. Denk aan opvliegers, nachtelijk zweten, slecht slapen en ook weer de psychische symptomen als stemmingswisselingen, over-emotioneel gedrag, concentratieproblemen, angst en agressie. Veel voorkomende klachten waar vrouwen in de overgangsperiode last van kunnen hebben. Wederom onder invloed van de vrouwelijke hormoonhuishouding. Die hormoonbalans is voor vrouwen dus een zaak van groot belang en voor sommigen een dagelijks terugkerende uitdaging. En vaak, helaas, niet alleen voor de vrouw zelf, maar ook voor haar omgeving.

Verbeter je hormonale balans

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden wanneer je de balans onder controle probeert te krijgen:

Voeding en huidverzorging

Let op voeding en huidverzorging. Gebruik zoveel mogelijk biologische, onbewerkte en natuurlijke voeding. Hetzelfde geldt voor huidverzorging. Deze bevatten weinig tot geen xeno-oestrogenen en andere verstorende stoffen.

Vermijd alcohol, koffie, suiker, teveel zout en ongezonde vetten. Eet juist gezonde vetten, veel groenten en fruit, noten, zaden en pitten. Eet rondom de menstruatie voeding die rijk is aan magnesium.

Chocola

Trek in chocolade? Dat wordt meestal veroorzaakt door de extra behoefte aan magnesium. Vul dan de magnesium aan. Kun je de chocolade niet weerstaan? Kies dan een biologische, zo puur mogelijke variant.

Beweeg voldoende

Vetcellen maken oestrogeen aan. Wanneer er meer vet- dan spierweefsel in een lijf is worden er meer oestrogenen aangemaakt dan goed is en raakt de balans verstoord. Bewegen helpt om vetcellen te vervangen door spiercellen. Vooral krachttraining is een goede manier om de balans te herstellen. Ook worden er door te bewegen in de hersenen bepaalde stoffen vrijgemaakt die het humeur verbeteren en zo stemmingswisselingen kunnen temperen.

Balans tussen inspanning en ontspanning

Balans in de hormoonhuishouding is dus belangrijk. Daar is balans in andere regionen ook belangrijk voor. En daarbij gaat het niet alleen over het fysieke. Beperk stress en zorg voor een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Bewegen kan, zoals gezegd, helpen, maar vergeet andere vormen van ontspanning niet; sociale contacten, een hobby, dingen waar je blij van wordt en energie van krijgt.

Natuurlijke middelen tegen de klachten

Bij ons in de winkel zijn PMS en overgangsklachten dagelijkse kost. We hebben verschillende middelen uit de natuur die kunnen helpen bij het dragelijk(er) maken van alle toestanden die hormonen kunnen veroorzaken. Veel kunnen we daar hier niet over zeggen helaas dus loop eens binnen voor een advies. Een van de middelen, waar we wel iets over mogen verklappen, is agnus castus.  En omdat we, zoals gezegd, veel te maken hebben met allerlei hormoongerelateerde klachten, zetten we komende 2 weken onze agnus castus extra in de aandacht.

Agnus castus (monnikspeper)

Agnus castus werd van oudsher door monniken gebruikt vanwege de onderdukkende werking die het zou hebben op het libido. Of dat ook daadwerkelijk zo is, is nog niet vastgesteld. Deze uitspraak leent zich voor allerlei flauwe grappen, die ik niet zal maken, maar de naam monnikspeper is daarmee wel verklaard.

Monnikspeper voor hormoongerelateerde klachten

En wat inmiddels wel is aangetoond is dat agnus castus een gunstige invloed heeft op de (ontregelde) menstruatiecyclus, PMS en PMS-gerelateerde klachten, hormonale acne, overgangsklachten en zelfs vruchtbaarheidsklachten.

Zoals op onze site en ook op de bijsluiter dan ook te lezen staat:

  • Agnus castus-capsules kunnen gebruikt worden bij overgangsverschijnselen en wisselende stemmingen bij de overgang.
  • Het helpt bij prikkelbare gevoelens en opvliegers.
  • Het sterkt aan tijdens de menopauze.
  • Het ondersteunt vooral in de eerste fase van de overgang.
  • Daarnaast ondersteunt het ook bij prikkelbaarheid en ongemakken voor de menstruatie.
  • Daar kan ik nog aan toevoegen dat het ook kan helpen bij het in balans brengen van de menstruatie bij jonge meisjes die voor het eerst gaan menstrueren.

Best een fijn kruidje om uit te proberen dus. Zeker wanneer je jezelf herkent in bovenstaande klachten. Veel meer mogen we er echter niet over zeggen. Hoe het werkt en óf het ook echt geschikt is voor jou vertellen we je dan ook graag in de winkel.

*Xeno-oestrogenen zijn stoffen die bijvoorbeeld in onnatuurlijke huidverzorging en voeding voorkomen en die zich in het lijf gedragen als oestrogenen en zo de hormoonbalans verstoren.
Overigens kunnen er ook in natuurlijke huidverzorging en voeding stoffen voorkomen die zich gedragen als hormonen. Zo zitten in soja isoflavonen, een groep stoffen die erg lijkt op oestrogenen (ook wel fyto-oestrogenen genoemd).

Deel blog:

Reactie plaatsen