023-3030720
  • Gratis bezorging (NL) vanaf € 35,-
  • Vakkundig advies
  • Veilig betalen

Optimale hormoonbalans met groentebrood

Door Pamela van Booren, 15 oktober 2021
Deel blog:

Zonder jodium geen gezonde hormoonbalans. Dit recept van Rineke Dijkinga is een heerlijke gezonde bijdrage voor een gezonde hormoonbalans. Rineke Dijkinga is een natuurgeneeskundige die diverse boeken heeft geschreven waaronder een boek over een gezonde hormoonbalans. ‘Alles draait om je hormonen’ is een aanrader voor iedereen die graag met voeding wil werken aan een betere hormoonhuishouding .

Ingrediënten

  • 1 pak broodbakmix spelt demeter (bevat zeezout dus geen geraffineerd of gejodeerd zout)
  • 150 gram fijn gehakte zonnebloem of pompoenpitten, lupinemeel of kikkererwtenmeel
  • 2 eieren
  • 200 ml biologische tomatenpuree + 200 ml water
  • 2 eetlepels zeesla of kelpvlokken, norivlokken, verkruimelde arame, een flinke eetlepel zeewierenpoeder of 100 gram fijngeknipte kelpnoodles
  • 200 gram fijngesneden spinazie of brandneteltoppen (of bijv. zeer fijn gesneden paprika, broccoli of bleekselderij)
  • 1 rode ui, fijngesneden
  • flinke scheut olijfolie
  • 2 à 3 volle eetlepels Italiaanse kruiden, Mediterrane mix, basilicum, oregano of tuinkruiden
  • ca. 4 gram agar agar als bindmiddel (anders een flinke theelepel psyllium, johannesbroodpitmeel of een kleine theelepel guar gom)
  • evt. nog wat fijngesneden olijven/zongedroogde tomaten, verse basilicum, peterselie, een teentje knoflook en nog een beetje Keltisch zeezout

Bereiding

  • Doe de broodmix in een grote kom, doe de fijn gehakte/gemalen pitten, de tomatenpuree en het water erbij.
  • Kneed het geheel met je handen of met een mixer met broodhaken en laat het op een warme plek (afgedekt) rijzen. Laat het brood minimaal 8-12 uur rijzen.
  • Voeg daarna ook de rest van de ingrediënten toe, kneed het opnieuw en zet nog even weg om te rijzen.
  • Doe het dan in een ingevet bakblik in een voorverwarmde oven op 150 graden. Laat het ca. 60 minuten bakken (prik eventueel met een cocktailprikker in het brood. Als deze er schoon uitkomt is je brood gaar, dit is een beetje afhankelijk van de gebruikte groenten).
  • Heel goed laten afkoelen voor je het aansnijdt! Erg lekker als lunchbrood maar ook heerlijk om het als avondmaal met een lekkere salade te serveren.

Gezondheidstips

TIP: met dit brood voeg je niet alleen heel wat gezonde stoffen en jodium toe, maar hoef je ook geen beleg te gebruiken. Als je het alleen besmeert met wat grasboter krijg je zelfs nog wat extra jodium! En als je kiest voor agar agar als bindmiddel krijg je ook nog extra jodium. Jodium, een onontbeerlijk sporenelement, niet alleen voor je schildklier maar ook voor je brein vitaliteit, spijsvertering en hormoonbalans.

TIP: als je meer gevorderd bent in het bakken van brood kun je ook met glutenvrije granen een dergelijk brood bakken. Of zelfs met alleen maar groentes!

TIP: let op dat je echt speltmeel koopt, er is veel kaf onder het koren. Des te minder er op het etiket staat des te beter. Met alleen de ingrediënten biologische spelt, gist en zeezout bak je een prima brood! Al die toevoegingen op andere etiketten zijn op zijn zachtst gezegd overbodig.

Willen jullie het boek bestellen? Kijk dan hier.

Wil je meer lezen over de hormoonhuishouding? We hebben diverse blogs geschreven over onder andere de overgang en gezonde voeding bij zwangerschap.

Wil je advies over je gezondheid of heb je problemen waar je tegenaan loopt? Kom bij ons langs in de winkel of neem contact met ons op. We hebben tevens de mogelijkheid tot een therapeutisch consult met een van onze natuurgeneeskundigen.

Wil je op de hoogte blijven van onze acties, laatste blogs en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief op onze homepage!

Deel blog:

Reactie plaatsen