• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 50,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Opfrisser over vitamine D

Door Sophie van Rijn, 22 juli 2018
Deel blog:

Op onze site is al veel gezegd en geschreven over vitamine D, maar nu onze eigen vitamine D in aantocht is, vind ik het toch een mooi moment om het geheugen nog eens op te frissen.

Want, hoe zit het ook alweer met vitamine D? Dat is toch een vitamine dat botten en tanden sterk houdt? Zeker, bij kinderen zorgt vitamine D ervoor dat calcium in de botten wordt vastgelegd en bij volwassenen helpt om het calcium in de botten op zijn plek te houden. Zo voorkomt het verweking van de botten en van botontkalking.

Maar vitamine D doet meer voor ons. Het speelt een belangrijke rol bij de weerstand, helpt om de kracht in de spieren te behouden en heeft een belangrijke werking op ons humeur. Kortom, een belangrijke speler in het samenspel van voedingsstoffen in ons lichaam.

De zon en vitamine D

Hoe kom je eigenlijk aan vitamine D? Dat is iets heel moois. Het is een samenwerking tussen ons lichaam en de zon. Het is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken en we doen dat dus met hulp van de zon. De grondstof voor dit proces is cholesterol. Onder invloed van de zon wordt uit cholesterol, in de huid, vitamine D aangemaakt.

De zon in Nederland

Helaas is de zon, die heerlijke zon, ook gelijk de achilleshiel waar het gaat om het aanmaken van vitamine D. De zon zien we in Nederland eigenlijk te weinig, zelfs nu het zulk prachtig weer is, om zelf voldoende vitamine D aan te maken. In Nederland is de zon maar 5 maanden per jaar krachtig genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. En zelfs in die maanden is het nog een hele toer om aan voldoende vitamine D te komen. Hiervoor is het namelijk noodzakelijk dat je, wanneer de zon op het hoogste punt is, het liefst in je blootje van de zon gaat genieten. Dat doen we over het algemeen onvoldoende. Daar komt bij dat we ons, als we wel in die gelegenheid zijn, flink insmeren om niet te verbranden. Heel verstandig, maar voor het aanmaken van vitamine D funest.

Andere bronnen van vitamine D

Dan zijn er wel een aantal andere natuurlijke bronnen van vitamine D. Denk aan ei(dooier), lever, schaal- en schelpdieren, rundvlees, sommige paddenstoelen en vette vis. Echter, de hoeveelheid vitamine D die daar in zit is wat teleurstellend, een tekort oplopen is dan ook zo gebeurd.

Tekort

Hoe weet je dat je een tekort hebt? Bij Van der Pigge stellen wij altijd voor om het even te laten meten bij de huisarts via een bloedtest. Maar er zijn ook een aantal signalen waaraan je zelf een tekort kan herkennen. Denk dan aan energiegebrek, bloedend tandvlees, onverklaarbare spier- en/of gewrichtspijn, lusteloosheid, angstaanvallen en hyperventilatie.

Een tekort komt in Nederland  veelvuldig voor. Bijna 60% van de huisartsbezoekers heeft een tekort aan vitamine D. Dat zegt al genoeg lijkt mij. De gezondheidsraad raadt aan bepaalde groepen aan om extra vitamine D te slikken.

Schema aanbevelingen Gezondheidsraad

Kinderen 0 t/m 3 jaar           Iedereen
Vrouwen 4 t/m 49 jaar         Donker (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen
Vrouwen 50 t/m 69 jaar       Iedereen
Vrouwen 70 jaar en ouder  Iedereen
Zwangere vrouwen               Iedereen
Mannen 4 t/m 69 jaar           Donker (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen
Mannen 70 jaar en ouder    Iedereen

Wanneer je dit schema aan bovenstaande informatie koppelt zou je tot de conclusie kunnen komen dat er eigenlijk voor vrijwel iedereen, man/vrouw, jong/ouder, getint/of niet wel een innameadvies van kracht is.

Vitamine D is dan ook een veel gebruikt supplement. Voor ons een belangrijke reden om graag zelf een vitamine D-supplement op de markt te willen brengen. Het is een veganistische variant geworden. De vitamine D wordt gewonnen uit korstmos en is daarmee geschikt voor zowel vegetariërs als veganisten. Nog heel even geduld en dan is deze variant volop verkrijgbaar bij ons in de winkel of via de website.

Deel blog:

Reactie plaatsen