• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 35,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Het nut van ontspanningsoefeningen

Door Roseline Kustner, 14 januari 2014
Deel blog:

Eerst wat fysiologie

Ons autonome zenuwstelsel wordt onderverdeeld in twee delen met ieder een eigen functie: het sympathische en het parasympathische. Het sympathische zenuwstelsel stuurt de lichaamsfuncties aan die ervoor zorgen dat het lichaam in actie kan komen. De sympathicus bevordert het vrijmaken van energie, stimuleert de bloedtoevoer naar de spieren en doet de ademhalings- en hartslagfrequenties stijgen. De spijsverteringsactiviteit wordt geremd.

Het parasympathische zenuwstel stuurt de lichaamsfuncties aan die ervoor zorgen dat het lichaam kan rusten en herstellen. Zo bevordert de parasympathicus de vorming van de bouwstoffen die het lichaam nodig heeft om te kunnen groeien en uitrusten. De spijsverteringsactiviteit en nierfunctie worden bevorderd en de hartslag- en ademhalingsfrequenties worden verlaagd.

Deze twee takken van het zenuwstelsel, kortweg de ‘actie’ en ‘rust’ takken, vormen samen een soort wip. Als de ene tak actief is, is de andere tak inactief en vice versa.

Roestige scharnieren

In ons dagelijks leven wordt de sympathische activiteit meestal sterk overvraagd in vergelijking met de parasympathische activiteit. We zijn vaak de hele dag actief (mentale inspanning valt hier ook onder), zijn vrijwel doorlopend bezig met het verwerken van grote hoeveelheden prikkels en informatie én hebben dagelijks te maken met stress. We nemen weinig tijd en rust voor het gebruiken van onze maaltijden. En uitrusten, dat doen we alleen ‘s nachts, in bed.

De actieknop staat dus bijna doorlopend aan. Inherent daaraan staat de rustknop steeds langer en vaker uit en wordt de spijsvertering, het herstel en ons vermogen tot diepgaand ontspannen steeds verder ondermijnd. Na verloop van tijd wordt het scharnier van de wip wat roestig en wordt het steeds lastiger voor het lichaam om de rustknop zelf op volle kracht aan te zetten. Spijsverteringsproblemen en een verminderde stressbestendigheid zijn hiervan een logisch gevolg.

Actief ontspannen

Ontspanningsoefeningen zijn van vitaal belang voor het herstellen van de parasympathische (rust)functies van het lichaam. We noemen dit ‘actief ontspannen’, omdat je doelgericht werkt aan het diepgaand ontspannen van je lichaam en geest. Ontspannende meditatie-oefeningen waarbij je stil zit, vallen dus ook onder actief ontspannen. Door elke dag een ontspanningsoefening te doen, train je je lichaam om de rustknop weer effectief aan te kunnen zetten. Zo kunnen lichaam en geest op den duur zelf weer soepel schakelen tussen inspanning en ontspanning. De spijsvertering verbetert, net als de stressbestendigheid en het herstel.

Ontspanningsoefeningen zijn voor iedereen een belangrijk onderdeel van de dag. Zeker voor mensen die kampen met stress, ziekte of herstellend zijn, is het raadzaam om het doen van ontspanningsoefeningen, net als gezonde voeding, een essentieel onderdeel te laten zijn van de dagelijkse routine.

Hoe?

Een goede manier om ermee te starten is door ontspannende luisteroefeningen te doen. Deze zijn gratis te downloaden op internet. Google op ‘ontspanningsoefeningen mp3’ om ze te vinden. Probeer er een aantal uit en bepaal welke oefening(en) je het prettigst vindt. Een ontspanningsoefening hoeft je slechts 15 minuten per dag te kosten om er al effect van te ondervinden.

Kies een vast moment op de dag om je ontspanningsoefening te doen. Goede momenten zijn bijvoorbeeld direct ‘s ochtends na het opstaan of meteen na thuiskomst uit werk of studie. Zorg dat je beschikt over een ruimte waar je alleen kunt zijn en voor de duur van de oefening niet gestoord wordt.

Deel blog:

2 reacties

  1. […] Houd je lijf dus schoon. Dat kun je doen door de juiste voeding te eten, dagelijks goed te ontspannen en door twee keer per jaar een reinigingskuurtje te doen. Wij zijn erg weg van de zuurbase […]

  2. […] magnesium bevordert de ontspanning en ook Psylliumvezels, Lactibiane Reizen en het doen van ontspanningsoefeningen kunnen hier weer uitkomst bieden. Mocht het echt niet lukken dan zijn Rheum frangula tabletjes een […]

Reactie plaatsen