Migraine: een killer van een hoofdpijn

Door Pamela van Booren, 27 december 2019
Deel blog:

Migraine is een van de zwaarste terugkomende hoofdpijnsoorten en kan erg veel impact op je leven hebben. Het lastige met migraine is dat er zeer veel triggers/oorzaken zijn die een migraineaanval kunnen uitlokken.

Gemiddeld lijdt 10% van de bevolking aan migraineaanvallen. Daarvan is ongeveer 2/3 vrouw. Hoogstwaarschijnlijk spelen de vrouwelijke hormonen hier een rol in, maar hier is nog meer onderzoek naar nodig.

Wat voor symptomen heb je met migraine?

De meest voorkomende vorm wordt gekenmerkt door aanvallen die van 4 uur tot 3 dagen kunnen duren

  • bonzende hoofdpijn aan één kant die bij inspanning erger wordt
  • soms gepaard met misselijkheid, braken en diarree
  • overgevoeligheid voor licht en geluid

Deze aanvallen kunnen wel 2 keer per maand plaatsvinden.  De aanvallen kunnen ingeleid worden door waarschuwingssignalen zoals een vrij plotseling optredende verandering in stemming of smaak. In de waarschuwingsfase kun je ook vocht gaan vasthouden, veelvuldig geeuwen of vermoeid raken. Je kunt ook zogenaamde aura’s ervaren in het gezichtsveld. Dan zie je opeens schitteringen, flikkeringen en lichtflitsen. Na een aanval kun je nog 1 dag tot 1 week last houden van vermoeidheidsklachten en concentratieproblemen, je moet bijkomen van de aanval.

Hoe ontstaat migraine?

Er is nog veel onbekend over het ontstaan van migraine. In ieder geval lijkt het erop dat mensen met migraine overgevoelig zijn voor bepaalde prikkels van allerlei aard. Bekende prikkels zijn onder andere: vermoeidheid, menstruatie, druk door bijvoorbeeld een ander weerbeeld en mogelijk ook ontspanning na stress. Er lijkt een tijdelijke ontregeling te zijn in de hersenen waardoor de zenuwen en bloedvaten ontregeld raken.

Natuurgeneeskunde

In de natuurgeneeskunde wordt ook naar andere prikkels gekeken, bijvoorbeeld naar de voeding die je binnenkrijgt of juist niet binnenkrijgt.

Het kan zinvol zijn om eens een tijd een voedingsdagboek bij te houden. Sommige voedingsmiddelen lijken namelijk een trigger te kunnen zijn voor een migraineaanval, zoals bepaalde E-nummers: E248, E249 en E220-E228. Ook heel bekend is MSG, een smaakversterker die onder zeer veel namen (waaronder ve-tsin, mononatriumglutamaat, E621) aan producten wordt toegevoegd. Lees daarvoor ook het volgende blog van Monique van der Vloed: MSG/Ve-tsin…Hoe erg is het? Maar ook oude kaas en chocola staan bekend als triggers.

Daarnaast is er nog een groep stoffen die bekend staan als migrainetriggers zogenaamde biogene aminen. Een interessant blog van Natuur Diëtisten Nederland hierover is De invloed van voeding op pijn.

Magnesium

Een magnesiumtekort kan een rol spelen bij migraineaanvallen. Ruim voldoende magnesium is voor migrainepatiënten belangrijk omdat het de stressbestendigheid verbetert, het bloedvatkrampen tegengaat, de hormoonhuishouding verbetert en de gevoeligheid van de hersenen voor migraine doet afnemen. Koffie, suikers, witmeelproducten, stress en veel zweten zorgen voor een sterke uitscheiding van magnesium.

B-vitamines

De B-vitamines zijn erg belangrijk voor het zenuwstelsel, vooral B2 en B12. Voeding die rijk is aan B-vitamines zijn volkorenproducten, bladgroenten, vlees, vis, vloeibare melkproducten, noten, zaden, eieren, peulvruchten, soja en aardappelen.

Vetzuren

In Nederland is de verhouding van goede vetzuren in het lichaam uit balans en krijgen de meesten van ons te weinig omega-3-vetzuren binnen. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je relatief veel omega 6 (linolzuur) binnenkrijgt, vooral uit margarines en zonnebloemolie, en relatief weinig omega-3-vetzuren uit algen, visolie en plantaardige bronnen als lijnzaadolie of walnotenolie. Omega 3 is een essentieel vetzuur dat je dus binnen moet krijgen via je voeding. Als je deze bronnen niet eet of suppleert, krijg je het dus niet binnen en kun je een relatief tekort aan deze vetzuren oplopen. Het is gebleken dat migrainepatiënten die vooral door hormonale oorzaken migraine krijgen er baat bij kunnen hebben dit vetzuur dagelijks te eten.

Gezonde darmen

Onze darmen zijn belangrijk voor een goede opname van voedingsstoffen. Dus zorg voor een goede stoelgang, goede weerstand en voldoende goede darmbacteriën.

Bloedsuikerspiegel

Ook het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel blijkt belangrijk te zijn om migraine te voorkomen. Het snel stijgen en daarna dalen van de bloedsuikerspiegel blijkt bij veel migrainepatiënten een uitlokkende factor te zijn. Dit komt doordat het snelle stijgen en dalen gepaard gaat met de aanmaak van stresshormonen die voor het afwisselend aan- en ontspannen van de vaten kan leiden. Dit is een veelvoorkomende oorzaak van migraineaanvallen.

Lees voor meer uitleg ook dit zeer informatieve blogs over Migraine verlichten met voedingsinterventies en 10 verrassende factoren die migraine kunnen uitlokken.

Wil je met voeding en migraine aan de slag maar liever samen met een natuurdiëtist kijken hoe en wat? Hier vind je je een lijst met aangesloten therapeuten.

Heb je vragen of wil je advies over kruiden en/of supplementen? We staan altijd voor je klaar in de winkel (Gierstraat 3 Haarlem) of zijn bereikbaar via mail: info@vanderpigge.nl of telefoon 023-531 2454.

Deel blog:

Reactie plaatsen