023-3030720
  • Gratis bezorging (NL) vanaf € 35,-
  • Vakkundig advies
  • Veilig betalen

Klimaatangst? We geven je 8 tips

Door Pamela van Booren, 28 oktober 2021
Deel blog:

Veel mensen zitten ermee dat de ene crisis nog niet voorbij is of andere dient zich alweer aan; stikstofcrisis, coronacrisis, woningcrisis, personeelstekortcrisis, stijgende prijzencrisis, gascrisis, en last but not least klimaatcrisis. We hebben een hoop uitdagingen op diverse vlakken. Je zou er zomaar angstig of neerslachtig van kunnen worden. Hoe kun je daar nou het beste mee omgaan? Klimaatangst? We geven je 8 tips

Klimaatcrisis

We hebben het afgelopen jaar gezien dat dit tot extreme reacties leidt. Of mensen gaan de barricades op, of mensen steken hun kop in het zand, trekken sommige nieuwsberichten in twijfel en gaan in de ontkenning. Inmiddels is steeds duidelijker dan ontkenning niet langer houdbaar is en dat de wetenschap zo’n beetje unaniem is over dat we de klimaatveranderingen zelf veroorzaken.

Dualiteit in meningen

De Noorse psycholoog en klimaatactivist Per Espen Stoknes noemt het een ‘fascinerende, maar ook beangstigende paradox’. Onderzoek toonde namelijk aan dat in rijke landen ongeveer de helft van de mensen de kant kiest van de 2 procent wetenschappers die de klimaatverandering ontkennen, en niet die van de overige 98 procent experts die de alarmbel luiden. Die dualiteit geeft aanleiding tot gevoelens van angst of frustratie en kan ook conflicten geven onder mensen.

Tips?

1. Maak het bespreekbaar

Het is belangrijk om te blijven praten met mensen die je vertrouwt. Brené Brown heeft een mooi boek over kwetsbaarheid en schaamte geschreven en het is belangrijk dat als je ergens mee zit je dit bespreekt met mensen waarvan je weet dat je ze kunt vertrouwen. ‘De kracht van kwetsbaarheid’ en ‘de moed van imperfectie’ zijn 2 boeken van haar hand. Daarnaast heeft zij een Tedtalk gehouden ‘the power of vulnerability’ over kwetsbaar durven zijn die wel 16 miljoen keer bekeken is. Kennelijk is dit een taboe wat nog best doorbroken mag worden. Zo zag ik laatst op het nieuws dat ze in Spanje een huilkamer hebben; omdat in Spanje mensen moeite hebben om te praten over hun problemen, proberen ze dit te doorbreken. Een harde confrontatie met je omgeving en mensen die er anders instaan werkt vaak niet, want de meeste mensen gaan dan in de ankers. Maar je kunt wel een positieve hoek kiezen om met mensen te praten. Bijvoorbeeld de gezondheidsvoordelen van een vegetarisch voedingspatroon of de kostenverlaging van het beter isoleren van je huis. Mocht je er niet uitkomen, neem een coach of psycholoog in de hand.

2. Rouwverwerking

Het is ook niet niks wat er op ons afkomt. En er wordt een beroep op ons allen gedaan om afstand te nemen van allerlei gewoontes die we hadden. Mensen hebben vaak moeite met verandering, want een mens is een enorm gewoontedier. Dus als er weer eens aan ons gevraagd wordt om minder op vakantie te gaan, meer te fietsen en de auto te laten staan of om je huis te isoleren wat allerlei kosten ook met zich meebrengt, of dat stukje vlees te laten staan, dan is het begrijpelijk dat je in de weerstand schiet. Het is lastig om oude gewoonten los te laten en nieuwe aan te meten. We moeten afscheid nemen van wat was. Dat vraagt elke keer om een stukje rouw. Dat mag de ruimte hebben.

3. Mediteer

Mediteren is een hele goeie manier om afstand te nemen van angstige gedachten. Je leert vanuit rust en liefde te kijken naar wat voor gedachten je hebt. Daar waar liefde is, is geen ruimte voor angst. Mediteren is iets wat iedereen kan leren. Je hersenen kun je trainen in loslaten door vanuit rust, ruimte en liefde naar je gedachten te kijken en het te zien voor wat het zijn: gedachten. Je kunt ook een meditatieve wandeling in de natuur maken door heel bewust bezig te zijn met de natuur om je heen en alles zonder oordeel te observeren. De natuur is een plek waar we als mens goed tot rust kunnen komen en kunnen opladen.

4. Neem een kopje rustgevende kruiden

Kruiden bevatten allerlei stofjes die kunnen helpen om je zenuwstelsel te kalmeren. Dus voel je je gespannen of zenuwachtig en heb je moeite met slapen omdat je teveel piekert over al die wereldse problemen? Neem dan een kopje rustgevende kruiden. We hebben in dit blog de beste kruiden voor je op een rij gezet. Je kunt het zetten en drinken van een kopje thee ook tot rustmoment maken door op er op een meditatieve manier mee om te gaan. In Japan is het drinken van thee een bijzonder ritueel. Neem de tijd om de thee te zetten en je zintuigen aan te zetten door volledig in het hier en nu te zijn. Neem de geur en smaak en het gevoel dat de thee je geeft in je op. Laat je gedachten los.

5. Kijk niet te veel naar het nieuws

In onze huidige digitale samenleving word je continue bestookt met informatie over wat voor ellende er nu weer op ons afkomt. Soms is het goed om jezelf even te unpluggen. Sommige mensen kiezen er bewust voor om helemaal niet naar het nieuws te kijken of te luisteren. Dat is uiteraard een persoonlijke afweging. Soms worden er ook leuke dingen besproken zoals de genoemde huilkamer in Spanje.

6. Kom tot actie

Actie werkt helend. Het feit dat mensen in actie komen, geeft een gevoel van verbondenheid en dat is een goede remedie tegen klimaatangst of klimaatdepressie. Dus doe mee aan klimaatdemonstraties, steun goede doelen die zich inzetten voor het klimaat, praat erover met mensen. Actie helpt tegen pessimisme en geeft energie. Daarbij – als je je aansluit bij gelijkgezinden in een demonstratie of organisatie – voel je je verbonden en krachtiger. Kies daarnaast de juiste politieke partij, want de politiek zal toch met de grote oplossingen moeten komen om de koers te veranderen.

7. Lach!

Lachen is toch nog steeds het beste medicijn tegen neerslachtige gevoelens en hopeloosheid. Dus spreek af met die vriend of vriendin waarmee je even flink kunt lachen, zet een lachfilm op, ga naar een lachmeditatie, kijk een leuk cabaret, lees een leuk boek. De boog kan niet continu gespannen zijn.

8. Wat kun je zelf doen?

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Elk klein dingetje dat je kunt doen maakt het verschil, als mens en consument ben je juist heel machtig. Alles begint met bewuste keuzes die je zelf maakt voor een betere wereld. Als jij bepaalde producten niet koopt en als meerdere mensen ze om dezelfde reden niet kopen, dan wordt het op den duur niet meer verkocht en moet een producent iets anders verzinnen. Zamel je afval gescheiden in, neem wat vaker de fiets of wandel. Ga mee afval verzamelen met sport- of andere clubs. Probeer waar mogelijk je woning te verduurzamen, kies voor de juiste politieke partij, eet minder vlees etc… Je kunt meer doen dan je denkt!

In Haarlem zijn een aantal leuke duurzame initiatieven opgestart. Zo draagt ieder zijn steentje bij tegen klimaatverandering. So join the revolution!

– De Pinguin – depinguin.org
– Steenbreek 023 – steenbreek023.nl
– SUPmission – supmission.org/over-supmission
– Opruimtrutjes – www.instagram.com/opruimtrutjes/ www.facebook.com/opruimtrutjes

Deel blog:

Reactie plaatsen