• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 35,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Hoge nood op vakantie

Door Pien Rothuizen, 19 juli 2018
Deel blog:

Afhankelijk van de bestemming komt reizigersdiarree bij 5 tot 50% van de vakantiegangers voor. De belangrijkste oorzaak is het innemen van voedsel of water uit een besmette bron. Meestal gaat het om bacteriële infecties, maar ook vaak is er sprake van een virale of parasitaire infectie. In de regel duurt het twee tot drie dagen voordat de symptomen zich openbaren en dan gaat het meestal om diarree, buikkrampen en misselijkheid. Klachten waar je niet op zit te wachten als je onderweg bent of vakantie ‘viert’.

Preventie met probiotica

Om reizigersdiarree te voorkomen kun je preventief probiotica slikken. Probiotica zijn gunstige bacteriestammen die een goede darmflora bevorderen. Dit is belangrijk voor je spijsvertering en je weerstand. Er zijn studies geweest waarbij is aangetoond dat diarree minder voorkomt wanneer preventief Lactobacilli en Bifidobacterium worden ingenomen. Deze bacteriën kunnen ook gebruikt worden om de duur van de klachten enigszins te beperken.

Weer andere studies hebben aangetoond dat toeristen die ontwikkelingslanden bezochten baat hadden bij probiotica ter voorkoming van diarree. De sterkste bescherming tegen diarree krijg je als je enkele dagen voor vertrek begint met innemen en het blijft gebruiken tijdens je reis en eventueel nog een paar dagen na je thuiskomst. Zorg dus voorafgaand aan je reis voor een legertje gunstige bacteriën in je darmen dat bijdraagt aan een optimale natuurlijke weerstand.

De hygiëne in de (sub)tropen is vaak minder goed dan in Nederland. Hoe verleidelijk de eetstalletjes op straat of op markten ook zijn: voedsel wordt vaak te lang en te warm bewaard. Het risico op besmetting is dan groot. Vers voedsel moet gekoeld en afgedekt bewaard worden én vers zijn voor je het bereidt, dan loop je het minste gevaar.

Voorkom reizigersdiarree met deze do’s

  • in veel landen is het water niet zo goed gezuiverd als bij ons, gebruik flessen water i.p.v. kraanwater, ook om je tanden te poetsen
  • neem geen ijsblokjes, ze zijn meestal gemaakt van kraanwater
  • kies bij voorkeur dranken op basis van gekookt water zoals thee en koffie
  • drink koude dranken uit flessen die je zelf hebt opengemaakt
  • vermijd (met kraanwater gewassen) rauwe groenten en salade
  • eet gebakken/goed gegaard vlees of vis, het is erg gevoelig voor bederf en laat de tartaar of sushi maar staan
  • eet geen sauzen en desserts die gemaakt zijn van rauwe of niet goed gekookte eieren
  • vermijd niet-gepasteuriseerde melk en roomijs, dan maar ijs uit een pakje
  • was en schil je fruit zelf
  • bescherm voedsel tegen vliegen
  • was je handen regelmatig met zeep, na het gebruik van het toilet en zeker voor je gaat eten, laat je handen drogen aan de lucht
  • gebruik geen handdoek in openbare ruimten

Toch schijtziek geworden?

Wat kun je doen als je toch last krijgt van reizigersdiarree? Drink veel water om het verloren vocht aan te vullen. Als het langer aanhoudt kun je de klassieke Oral Rehydration Solution (ORS) gebruiken. In ORS zitten mineralen en glucose die ervoor zorgen dat het vocht goed opgenomen wordt en je dus minder snel uitdroogt. Wij verkopen ook speciale druppels ConcenTrace® van het merk Vitals (ook wel ‘concentrated mineral drops’). Deze bestaan uit een speciaal zeewaterconcentraat uit het Great Salt Lake met het volledige spectrum mineralen en spoorelementen.

Een andere klassieker is Norrit, de koolstof in dit middel bindt de toxines in je darm.

Moet je echt fysiek verder op reis, dan kan Loperamide uitkomst bieden, dit vermindert de prikkeling van de darm. Neem deze tabletten niet te snel, want diarree heeft ook een functie, namelijk het verwijderen van de “inheemse vreemdelingen” en toxines uit je lijf. Geef je lichaam dus even vakantie om zichzelf te genezen.

Blijf wel eten, drie tot zes kleine maaltijden/tussendoortjes. Neem bij voorkeur wel voeding met vezels (groenten, fruit, granen, peulvruchten, noten), voldoende vocht en een beetje vet (dit zorgt voor een langzamere maaglediging). Het is tijd om naar een dokter te gaan als je klachten meer dan vijf dagen aanhouden, als er sprake is van slijm of bloed bij je ontlasting of als je erg suf bent of bijna niet meer kunt plassen. Dan houdt het even op met die droomvakantie.

Literatuur

  • Goldsmith J.M., Leggat P.A.(2007). ‘The returned traveller with diarrhoea’, Aust Fam Physician, May, 36(5): 322-7.
  • Hilton E., Kolakowski P., Singer C., Smith M.J.(1997). ‘Efficacy of Lactobacillus GG as a Diarrheal Preventive in Travelers’, Travel Med. 4(1):41-43.
  • McFarland LV. Meta-analysis of probiotics for the prevention of traveler’s diarrhea. Travel Med Infect Dis. 2007;5(2):97-105.
  • Oksanen PJ et al. Prevention of travellers’ diarrhoea by Lactobacillus GG. Ann Med. 1990;22:53-6.

 

Ben je op zoek naar een natuurgeneeskundig advies? Kom dan langs in onze winkel, bel ons op of stuur een mail. We helpen je graag bij het maken van een keuze.

Deel blog:

Reactie plaatsen