• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 50,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Het mineraal magnesium

Door Sophie van Rijn, 3 juni 2018
Deel blog:

Magnesium is een mineraaltje in onze bodem. Het op zeven na meest voorkomende mineraaltje in die bodem. We kennen het eigenlijk allemaal wel. Als spierontspanner, laxeermiddel of als ‘krijt’ om je handen mee in te smeren voordat je een slinger maakt aan de dubbele legger. Maar kennen we magnesium echt? Behalve dat de meesten van ons magnesium inzetten om de kramp uit de kuiten te verdrijven of de schouders iets meer te kunnen ontspannen, doet het nog veel meer in ons lijf. Het zit opgeslagen in onze botten en tanden, maar ook in onze spieren en ander zacht weefsel. In het totaal neemt magnesium zo’n 0,034% van ons lichaamsgewicht voor haar rekening en is het betrokken bij meer dan 300 processen in ons lijf. Best knap voor een klein mineraaltje toch?

Magnesium is een druk bezet mineraal

Maar wat doet het dan allemaal? Behalve dus de spieren zo lekker ontspannen. Magnesium helpt bij de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten, het speelt een rol in onze energiehuishouding en ook in de hormoonhuishouding. Magnesium houdt (door de samenwerking met calcium) ook onze botten en tanden sterk en gezond en is van belang voor detoxificatie, temperatuurregulatie en zenuwgeleiding. Magensium speelt een rol bij de werking van ons hersen- en zenuwstelsel. En ook voor hart- en bloedvaten is magnesium van belang; het helpt bloed te verdunnen en de vaten te ontspannen en gaat zo verhoging van de bloeddruk tegen. Je ziet het, een behoorlijk druk bezet mineraal dat voor ons van essentiële waarde is. Essentieel omdat we het niet zelf kunnen maken, maar uit onze voeding moeten halen.

Waarom een magnesiumtekort?

Dat brengt ons gelijk bij een heikel punt. De bodem waar de planten die wij eten magnesium uit halen is helaas steeds armer aan dit mineraal. Het wordt daarmee lastiger voor ons om aan voldoende magnesium te komen. Daarbij is het ook nog eens zo dat magnesium vanuit voeding vaak moeilijk op wordt genomen. Slechts 40 tot 50% van het in voeding aanwezige magnesium wordt daadwerkelijk in ons lijf opgenomen. Omdat magnesium in voeding op diverse manieren gebonden is aan allerlei verschillende stoffen is het voor de spijsvertering een zware klus om de magnesium vrij te maken en op te nemen. Daar zijn al twee belangrijke oorzaken voor het ontstaan van een tekort mee genoemd. Verder kan een tekort ontstaan door stress. Dat kan zowel fysieke als mentale stress zijn. Maar ook iemand die veel sport of een drukke baan heeft kan door het verhoogde gebruik van magnesium een tekort oplopen. Evenzo kan een teveel aan suiker in de voeding de magnesiumstatus beïnvloeden. En ook medicijngebruik en sommige fysieke aandoeningen kunnen een tekort veroorzaken.

Wat merk je daarvan?

Om te beginnen de bekende kramp in je kuiten of andere spieren. Gespannen spieren of juist spierzwakte. Maar ook vermoeidheid kan een symptoom zijn. Gebrek aan concentratie, toegenomen stressgevoeligheid, duizeligheid, hoofdpijn en zelfs migraine. Bij ernstigere tekorten kunnen zich tremoren voordoen, benauwdheid en zelfs afwijkingen in de stofwisseling, het inmmuunsysteem en het zenuwstelsel. Belangrijk hierbij te vermelden is dat de symptomen behoorlijk in ernst kunnen verschillen. De ernstigste verschijnselen doen zich voor bij de ernstigste tekorten. Dat neemt niet weg dat een klein tekort hinderlijk en uiteindelijk schadelijk voor onze gezondheid kan zijn.

In welke voeding het zit

Belangrijk dus om aan voldoende magnesium te komen. Bijvoorbeeld (toch) uit onze dagelijkse voeding. Dan is het handig om te weten waar magnesium vooral in zit. Echt rijke bronnen van magnesium zijn groene bladgroenten, schaaldieren, noten en volkoren granen. Verder is ook cacao rijk aan magnesium. Dat verklaart waarom veel vrouwen tijdens een bepaalde periode van de maand zo’n behoefte aan chocolade kunnen hebben. Niets om je zorgen over te maken dus.

Hoeveel we ervan nodig hebben

Ons lijf heeft dagelijks gemiddeld 5 mg magnesium per kilo lichaamsgewicht nodig. Voor een gemiddelde volwassene komt dat al gauw neer op een innameadvies tussen de 300 en 400 mg per dag. Bij stress, fysieke inspanning of ziekte kan die behoefte nog hoger liggen.

Belangrijk om te weten bij een magnesiumsupplement

Zoals gezegd kan het lastig zijn om de dagelijkse behoefte aan magnesium aan te vullen vanuit hetgeen we eten. Het kan daarom aan te raden zijn om – naast een evenwichtig voedingspatroon – toch extra magnesium in te nemen in de vorm van een supplement. Mocht je van plan zijn om extra magnesium in te gaan nemen zijn er een aantal zaken belangrijk om te weten. Let bij het kiezen van een supplement altijd op de vorm waarin de magnesium gebonden is. Organisch gebonden vormen zoals magnesiumcitraat, -gluconaat, -lactaat en -aspartaat worden beter opgenomen dan anorganische vormen als magnesiumchloride, -hydroxide of -sulfaat. De best opneembare vorm lijkt magnesiumbiglycinaat te zijn. Maar ook magnesiumcitraat is voor de meeste mensen een heel  goed opneembare vorm.

Van der Pigge

En nu is er weer een vorm bij gekomen. Een waarbij de magnesium is gebonden aan een vetachtige stof. Door ons zelf bedacht en waar we dus ook heel trots op zijn. Het is een vorm waarvan wij bij Van der Pigge denken dat het nog beter op wordt genomen dan de al meer bekende vormen. Maar, zoals voor de meeste zaken in het leven geldt is het ook bij magnesium zo dat het per persoon en situatie kan verschillen wat de beste vorm is. Laat je daarom goed adviseren bij het kiezen van een voor jou geschikt supplement. En het spreekt natuurlijk voor zich dat je voor dat advies altijd bij een van onze medewerkers terecht kunt.

Deel blog:

Reactie plaatsen