• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging (NL) vanaf € 35,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Het coronavirus: wat kun je doen om je te beschermen?

Door Pamela van Booren, 25 februari 2020
Deel blog:

Het is momenteel het gesprek van de dag: de verspreiding van het coronavirus lijkt wereldwijd steeds sneller te gaan. Vooralsnog is het sterftecijfer door een infectie met dit virus vergelijkbaar met een stevige griepepidemie: tussen de 2 en 3%. Vooral ouderen en zwakkeren lijken de infectie niet goed te boven te komen. Dit heeft vaak te maken met een minder goed functionerend immuunsysteem of onderliggende aandoeningen.

We hebben voorheen al eerder met coronavirussen te maken gehad, onder andere SARS en MERS. Deze epidemieën veroorzaakten pittige longontstekingen en vooral MERS had een hoog sterftecijfer. Gelukkig zijn deze beide epidemieën kleinschaliger gebleven.

Wat zijn de symptomen van dit coronavirus?

  • (Hoge) koorts
  • Luchtwegklachten zoals hoest, benauwdheid, longklachten
  • Keelpijn
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn

De symptomen van een besmetting met het coronavirus zijn dus vergelijkbaar met een normale griep. De sterfte aan een normaal griepseizoen is ongeveer 1 of 2%. Daar lijkt het nu momenteel ook op met het coronavirus, maar dit wisselt momenteel nog sterk omdat er nog zo veel in ontwikkeling is. Vooralsnog lijkt het erop dat mannen van middelbare leeftijd de meeste kans hebben om ziek te worden en dan vooral ook als ze nog een andere aandoening onder de leden hebben zoals hart- of longproblemen. Ook roken lijkt niet bevorderlijk voor hoe de ziekte zich ontwikkelt. Vrouwen en kinderen lijken vooralsnog minder klachten te hebben.

Verspreiding

Vooralsnog is het niet geheel duidelijk hoe de overdracht van het virus plaatsvindt. Het lijkt er op dat het virus zich verspreidt via luchtdruppeltjes door hoesten en niezen. Vooral binnen een straal van 2 meter van een geïnfecteerd persoon lijkt de infectiekans het grootst. Men kan overigens ook drager zijn en zelf nauwelijks symptomen hebben, maar wel anderen infecteren. De incubatietijd lijkt momenteel ook langer te zijn dan men dacht. Men ging eerst uit van 2 weken. maar inmiddels lijkt het erop dat de incubatietijd misschien langer is en zijn er aanwijzingen dat dit zelfs rond de 27 dagen is. Dit heeft waarschijnlijk te maken met dat het virus nog niet bekend is voor ons lichaam en dus een langere periode nodig heeft om herkend te worden als indringer.

Hygiënemaatregelen

Neem dezelfde maatregelen als wanneer er een griepepidemie heerst:

  • Was (of gebruik desinfecterende gel) je handen regelmatig, minimaal 3 keer per dag, maar beter is nog na elk toiletbezoek
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Vermijd mensen een volle hand te geven, maar geef ze bijvoorbeeld een elleboogtikje
  • Zit zo min mogelijk aan je gezicht en vooral je mond, neus en ogen.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi ze na gebruik weg.
  • Mondkapjes worden enkel geadviseerd voor medisch personeel (die speciale maskers gebruiken) en mantelzorgers.
  • Mocht je toch een mondkapje willen gebruiken, dan moet het mondkapje de gehele mond en neus afsluiten en moet het weggegooid worden als het vochtig geworden is. Als je hem heb aangeraakt moet je je handen weer desinfecteren.

Weerstand hoog houden

Hoe houd je je weerstand hoog ?

  • Rook niet of ga stoppen.
  • Drink voldoende water.
  • Beweeg voldoende: minimaal een half uur per dag en liefst nog 3 keer matig intensief sporten per week.
  • Eet voldoende groente en fruit, noten, zaden en vette vis zoals zalm, makreel, tonijn, haring van MSC-kwaliteit.
  • zorg voor voldoende inname van vitamine C rijke voeding. Zoals fruit en groente. Liefst 3 x per dag.
  • Eet voldoende vezels: 30-40 gram per dag voor een optimale darmflora (een goede darmflora beschermt tegen ziekte).
  • Als je het kunt verdragen: koud afdouchen om je immuunsysteem tot activiteit te prikkelen.
  • Mediteer: meditatie verlaagt stress, daardoor word je ook beter bestand tegen ziekte.
  • Vermijd daarnaast zonnebloemolierijke producten en niet biologisch eieren, vlees en zuivel aangezien deze ontstekingen kunnen stimuleren door het hoge gehalte aan linolzuur.
  • Slaap voldoende (7-8 uur per nacht).
  • Vermijd te veel stress.
  • Vermijd overgewicht, want vooral een paar kilo buikvet wakkert ontstekingsreacties al aan.
  • Neem desnoods bij slechte voedingsgewoonten en medicijngebruik een multivitaminen- en mineralencomplex om eventuele tekorten te ondervangen.
  • voor verdere suppletieadviezen raden we je aan om contact met ons op te nemen.

Let op: raadpleeg  eerst een deskundige in geval van ziekte, zwangerschap, borstvoeding of medicatie.

 

Heb je vragen over je weerstand of wil je advies naar aanleiding van dit blog? We staan altijd voor je klaar in de winkel. Je kunt ook altijd telefonisch of per mail contact met ons opnemen.

Deel blog:

6 reacties

  1. Loesholland schreef:

    Mag al die vitaminen ook bij gebruik bloedverdunners

  2. Caroline schreef:

    Beste medewerk(st)er,
    Mogen al deze middelen ook bij anti depressiva of cholesterolverlagende medicatie?

    Met vriendelijke groet,
    Caroline

  3. Sarah schreef:

    Beste medewerkers. Mag deze middelen gebruiken bij antidepressiva. Dank je

Reactie plaatsen