• Van der Pigge
  • Gierstraat 3
  • Haarlem
023 303 0720
  • Gratis bezorging vanaf € 35,-
  • Binnen 2 werkdagen bezorgd
  • Vakkundig advies

Een onderbelicht perikel na de menopauze

Door Pien Rothuizen, 13 juni 2019
Deel blog:

De eerste veranderingen naar de menopauze toe duren ongeveer 5 jaar. Volgens de terminologie van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) valt dé menopauze op één dag, namelijk op de dag van de (aller)laatste menstruatie. Dat kun je dan met terugwerkende kracht “vieren” want de postmenopauze is de periode vanaf een jaar na de laatste menstruatie.

Overgang: periode van veranderend menstruatiepatroon en de eerste menstruatievrije jaren.

Menopauze: de laatste menstruatie in het leven van een vrouw.

Perimenopauze: periode voor de menopauze, waarin de menstruaties veranderen, tot een jaar na de laatste menstruatie.

Postmenopauze: periode vanaf een jaar na de laatste menstruatie.

Al met al is de overgang voor de meeste vrouwen een hoop gerommel, waaraan je maar lastig wennen en aanpassen is.

Vaginale droogheid en intimiteit

Over de veranderingen in de hormoonhuishouding hebben we al een aantal artikelen geschreven met betrekking tot opvliegers, nachtelijk zweten, verstoorde nachtrust, wisselende menstruaties en stemmingsveranderingen. Wat we tot nu toe amper benoemd hebben is dat ook de verandering in de conditie van de slijmvliezen niet zo welkom zijn. Daarmee doel ik op de vaginale droogheid en dat daarmee de intimiteit veranderingen ondergaat.

Als we onze flamoes nog even technisch bekijken: In de schaamlippen bevinden zich talgkliertjes die bescherming geven tegen urine, bloed en bacteriën. Bij de opening van de vagina bevinden zich kliertjes die slijm produceren als we seksueel opgewonden raken. De vagina wordt vochtig door het slijm van de baarmoederhals. Deze afscheiding heeft een zachte geur en varieert van helder tot melkachtig, dit kan in de cyclus veranderen.

Dikte vaginawand hormonaal bepaald

De vaginawand bestaat uit epitheelweefsel en de dikte is afhankelijk van onze hormonen. Door de verminderde productie van het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen kan atrofie (vulvovaginale atrofie of atrofische vaginitis) ontstaan. De letterlijk vertaling van atrofie is ‘verschrompeling’. Het epitheelweefsel van de vaginawand wordt dunner en verliest haar elasticiteit. Hierdoor kunnen er zelfs kloofjes in het weefsel ontstaan. En dan vrijen een pijnlijke aangelegenheid worden.

Veranderd seksleven

Hier word je niet vrolijk. Met deze veranderingen tijdens de menopauze voel je dat je libido kan wegzakken. What to do, als de vaginale vochtigheid vermindert en de orgasmes minder hevig worden. (En on top, er ook nog leeftijdsgenoten zijn die je vertellen dat ze sinds hun menopauze nog nooit zo’n goed seksleven hebben gehad). Jouw lichaam spreekt een andere taal als het over seks gaat: Take – your – time. De overgang verlangt een langer voorspel en glijmiddelen (zoals Medglide of  ‘Kattenvet’, deze bestaat uit zuivere bijenwas met olijfolie en verder niets) kunnen  your best friend worden. Wat kun je doen om de deze menopauzale klachten te beperken/omzeilen en je libido op peil te houden?

Mind and body

  • door bijvoorbeeld yoga, meditatie en mindfulness kun je beter in contact komen met je lichaam en ook met je seksuele energie
  • creëer quality time door samen te zijn binnen je relatie, ga er op uit…
  • train je bekkenbodemspieren, dat kan met oefeningen zoals in dit boek, op deze site of met behulp van accessoires zoals het vaginale balletje
  • laat je erotische fantasie de vrije loop

Mind your body

Tijdens de menopauze is de vaginawand extra gevoelig voor een disbalans van de vaginale flora. Net zoals in onze darmen hebben we een gezonde bacteriële flora nodig om ons te beschermen tegen vreemde indringers. Het zijn de lactobacillen die voor een lichtzuur milieu zorgen en ook de conditie van de slijmvliezen verbeteren. Er bestaan vaginale en orale probiotica die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de vaginale flora (en ook aan de blaas).

  • Hier een no-go: gebruik geen vaginale douches en geen zepen

Voeding voor de vagina. Het zijn vooral de gunstige vetzuren die ook een positief effect hebben op onze hormonen en de slijmhuid. Denk dan aan vis-, lijnzaad- en walnootolie. De vetten uit avocado en noten en zaden zijn gezond. Voor de slijmhuid zijn ook gammalinoleenzuur (GLA) en omega-7-vetzuren (Membrasin) van belang, deze vetzuren zijn vooral in supplementen verkrijgbaar.

Andere interventies voor de hormonen kunnen liggen op het vlak van de fyto-oestrogenen (uit soja, rode klaver en hop) of kruiden (zoals vitex agnus castus, cimicifuga, cordyceps sinensis, dong quai, maca en salie.

What to do

  • zorg voor voldoende beweging waarbij je je botten belast, zoals wandelen
  • voorkom overmatige gewichtstoename en houd je gewicht onder controle
  • wees matig met alcoholconsumptie, alcohol veroorzaakt ‘warmtewellingen’
  • stop met roken, uit onderzoeksresultaten valt op te maken dat vrouwen die roken meer last hebben van opvliegers; roken heeft een anti-oestrogeen effect, waardoor de overgangssymptomen verergeren
  • zorg voor gezonde voeding, eten dat herkenbaar is, liefst biologisch: groene bladgroenten, peulvruchten, noten, zaden, vijgen, abrikozen etc., dus zo min mogelijk bewerkt en geen witmeelproducten en suikers.

Als de overgang alle toeters en bellen met zich meebrengt, met opvliegers, nachtelijk zweten, wisselende menstruaties en ontregelend werkt op je nachtrust en je stemming,  lees dan dit complete verhaal eens na.

 

Toe aan een persoonlijk advies? Vraag ons advies! Loop gerust onze winkel binnen, bel ons op of stuur een mail. We helpen je graag.

Deel blog:

Reactie plaatsen