6 voordelen van groene thee

Door Pamela van Booren, 16 augustus 2021
Deel blog:

In Azië wordt veel groene thee gedronken en ook in het westen wint deze thee aan populariteit. Maar wat is het eigenlijk en waarom is het zo gezond? Wat zijn de 6 voordelen van het drinken van deze thee? Eigenlijk komt alle thee van dezelfde soort plant, de Camelia sinensis. Hiervan kunnen we zwarte thee, witte thee en groene thee maken. Kruiden vallen officieel niet onder de benaming thee.

Het verschil tussen zwarte, witte en groene thee heeft te maken met het tijdstip van oogsten en drogen waarbij fermentatie optreedt. Groene thee is eigenlijk niet gefermenteerde thee. Groene thee wordt licht gestoomd voordat het wordt gedroogd waardoor het dus niet zwart wordt.

Inhoudsstoffen van groene thee

Groene thee is uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en wetenschappers verbazen zich erover hoe goed deze stoffen werken voor de gezondheid. Polyfenolen in de vorm van catechinen zijn een van de belangrijkste inhoudsstoffen van groene thee. Polyfenolen zijn stofjes die veel voorkomen in planten, groenten en kruiden. Het is een uitgebreide familie van veel verschillende stofjes waar vast nog veel meer kennis over gaat komen. 

Polyfenolen in de vorm van catechinen

Catechinen zijn eigenlijk antioxidanten en zogenaamde bioactieve stoffen. De meest voorkomende catechinen vind je terug in kurkuma, rode wijn, druiven, broccoli en citrusvruchten. Andere bioactieve stoffen zijn bijvoorbeeld fytosterolen en antioxidanten als carotenoïden.

Groene thee bevat 8 tot 10 keer zoveel catechinen als groente en fruit! Typische groene-thee-catechines zijn onder meer epicatechine, gallocatechine, epigallocatechine en epigallocatechine-gallaat (EGCG). EGCG wordt beschouwd als de meest actieve component en is de best onderzochte inhoudsstof van groene thee.

groene thee bladeren

Wat doen catechinen uit groene thee voor onze gezondheid?

Aangezien catechinen onder de antioxidanten vallen, beschermen ze tegen schade die vrije radicalen in ons lichaam veroorzaken. Ons lichaam maakt continue vrije radicalen aan door allerlei stofwisselingsprocessen. Deze moeten onschadelijk gemaakt worden. Zo wordt ons lichaam niet alleen beschermd tegen schade aan hart en vaten, maar ook bijvoorbeeld beschermd tegen kanker.

Andere polyfenolen

In groene thee zitten ook polyfenolen in de vorm van resveratrol, flavonoïden en quercetine. Deze verschillende stofjes zijn minder bekend dan vitaminen en mineralen die al meer ingeburgerd zijn. Het zijn allemaal stoffen die in onze voeding zitten en langzamerhand aan steeds meer bekendheid werven. Ze leveren een onmiskenbare bijdrage aan onze gezondheid.

Cafeïne

Groene thee bevat ook cafeïne. In een kop thee van 125 ml zit gemiddeld 20 mg cafeïne. Dus als je gevoelig bent voor slecht slapen kun je na 18.00 uur beter groene thee meer drinken. In een kop koffie zit per 125 ml 60 mg cafeïne. Maar in een espresso van 50 ml zit 65 mg cafeïne. Het voedingscentrum geeft aan dat je gemiddeld 400 mg cafeïne per dag binnen mag krijgen, maar tot 600 mg is geen probleem. Daarentegen wordt zwangere vrouwen geadviseerd om gemiddeld niet meer dan 200 mg cafeïne per dag binnen krijgen.

6 voordelen van groene thee

  • Het kan helpen om je geheugen te verbeteren en om neurodegeneratieve ziekten als Alzheimer en Parkinson te voorkomen.
  • Het kan ook helpen om de kans op een beroerte te verminderen.
  • Het staat erom bekend dat het kan helpen om af te vallen. Niettemin is het een lichte ondersteuning (het verbrandt meer calorieën), want bij afvallen gaat het om de totale aanpak van meer bewegen en minder eten.
  • Het kan helpen om je glucosespiegel beter in balans te houden. Het kan daarom ondersteunen bij diabetes. Daarnaast verhoogt het ook de gevoeligheid van je cellen om insuline te ontvangen.
  • Het heeft leverbeschermende eigenschappen. Uit een groot aantal studies blijkt dat de catechinen uit groene thee de lever beschermen tegen toxinen en de lever ook helpen bij het ontgiften.
  • Het kan helpen om de gewrichten te beschermen.

Hoe zet je groene thee?

Als je water kookt voor groene thee kun je dat het beste even 10 minuten laten afkoelen (naar 80 graden) voordat je het opgiet. Anders gaan er te veel belangrijke inhoudsstoffen verloren en dat is zonde. Laat vervolgens de thee 3 a 4 minuten trekken. Zo voorkom je dat het te bitter wordt.

Welke kopen?

De voorkeur heeft uiteraard biologische groene thee, want dan weet je tenminste dat hij niet bespoten is. Voor een optimaal effect heb je ongeveer 5 koppen groene thee per dag nodig.  Moet je erg wennen aan de smaak? Begin dan eens met eentje met die naar citroen smaakt.

In onze winkel in de Gierstraat hebben we diverse soorten groene thee voorradig oa. (gunpowder), groene sencha thee, groene jasmijn thee, zowel los als in zakjes van diverse merken.  Wil je weten wat we hebben? Mail of bel ons.

Waarschuwingen

Geniet maar drink met mate. Raadpleeg altijd een specialist in geval ziekte, medicatiegebruik, zwangerschap en borstvoeding.

Vind je onze blogs ook zo leuk om te lezen? En wil je op de hoogte blijven van de laatste acties, aanbiedingen en nieuwe blogs? Meld je dan nu aan op onze homepage onderaan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met elke week een speciale aanbieding! Je ontvangt dan 10% korting op je eerste bestelling!

Kanker
Brown MD. Green tea (Camellia sinensis) extract and its possible role in the prevention of cancer. Altern Med Rev 1999; 4: 360-370.

Hamilton-Miller JM. Anti-cariogenic properties of tea (Camellia sinensis). J Med Microbiol 2001 Apr;50(4):299-302 2002; 50: 299-302.

Lever
Luper S. A review of plants used in the treatment of liver disease: part two. Altern Med Rev 1999; 4: 178-188.

Mitscher LA, Jung M, Shankel D, Dou JH, Steele L, Pillai SP. Chemoprotection: a review of the potential therapeutic antioxidant properties of green tea (Camellia sinensis) and certain of its constituents. Med Res Rev 1997; 17: 327-65.

Shim JS, Kang MH, Kim YH, Roh JK, Roberts C, Lee IP. Chemopreventive effect of green tea (Camellia sinensis) among cigarette smokers. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 1995; 4: 387-91.

Cholesterol
Kuriyama, S. (2008). The relation between green tea consumption and cardiovascular disease as evidenced by epidemiological studies. The Journal of Nutrition138(8), 1548S-1553S.

Beroerte
Kokubo, Y., Iso, H., Saito, I., Yamagishi, K., Yatsuya, H., Ishihara, J., … & Tsugane, S. (2013). The impact of green tea and coffee consumption on the reduced risk of stroke incidence in Japanese population the Japan Public Health Center-based study cohort. Stroke44(5), 1369-1374.

Hersenen
Schmidt, A., Hammann, F., Wölnerhanssen, B., Meyer-Gerspach, A. C., Drewe, J., Beglinger, C., & Borgwardt, S. (2014). Green tea extract enhances parieto-frontal connectivity during working memory processing. Psychopharmacology231(19), 3879-3888.

Diabetes
Liu, K., Zhou, R., Wang, B., Chen, K., Shi, L. Y., Zhu, J. D., & Mi, M. T. (2013). Effect of green tea on glucose control and insulin sensitivity: a meta-analysis of 17 randomized controlled trials. The American Journal of Clinical Nutrition98(2), 340-348.

Afvallen
Diepvens, K., Westerterp, K. R., & Westerterp-Plantenga, M. S. (2007). Obesity and thermogenesis related to the consumption of caffeine, ephedrine, capsaicin, and green tea. American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology292(1), R77-R85.

Bérubé-Parent, S., Pelletier, C., Doré, J., & Tremblay, A. (2005). Effects of encapsulated green tea and Guarana extracts containing a mixture of epigallocatechin-3-gallate and caffeine on 24 h energy expenditure and fat oxidation in men. British Journal of Nutrition94(3), 432-436.

Deel blog:

Wil je meer informatie over gezond afvallen? Lees dan ons e-book!

Afvallen

Het is niet raar als het je niet lukt om af te vallen. Dat lukt bijna niemand. Afvallen is gewoon stom en moeilijk. Bo...

download

Eén reactie

  1. Paul schreef:

    Beste Pamela,

    Leuk om ook wat te lezen over thee hier. Ik heb een theebedrijfje gespecialiseerd in chinese thee en ceremonies en zou graag een aanvulling willen geven.
    Ooit kreeg ik het advies van een Chinese arts dat groene thee je interne systeem afkoelt en zwarte thee je systeem opwarmt. De verklaring hiervoor is dat groene thee nauwelijks bewerking heeft ondergaan en daar de koude nog in zit en dat zwarte thee meer bewerkingen heeft ondergaan.
    Zij raadde westerlingen af om al te veel groene thee te drinken, aangezien we in een koud klimaat leven (al lijkt daar bijna geen sprake meer van).
    Ik hoor regelmatig, met name vrouwen, klagen over koude handen. Het blijkt dan meestal dat er veel groene thee wordt gedronken, passend in de healthy lifestyle. Ik raad dan aan om ook eens zwarte thee te proberen en kijken of er een ander gevoel ontstaat.

    Want dat is waar thee zetten en drinken volgens mij om gaat. Voelen. Ik hoop dan ook dat deze bijdrage de lezers helpt in het je zelf goed voelen.

    Groeten,
    Paul
    The Tea Connection

Reactie plaatsen