Gewrichten

Last van de gewrichten……naarmate we ouder worden krijgen de meesten van ons er in meer of mindere mate mee te maken. Stijfheid, pijn of zelfs de noodzaak tot het vervangen van een gewricht.

Wat zijn dat? De gewrichten? En waar kun je dan zoal last van hebben?
Gewrichten zijn alle plekken in ons lijf waar we ons skelet kunnen bewegen. Plekken waar twee of meer botten ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Gewrichten maken dat we kunnen lopen, bukken, zitten, pakken, om ons heen kijken, sporten, dansen, pianospelen, yogaën, schrijven. Kortom alles waar we bij bewegen of ons lijf in een andere positie willen manipuleren. Alles waar we van houden, wat het leven leuker en interessanter maakt. Zonder gewrichten zouden we weinig van de wereld zien en weinig meemaken, we  zouden dan allang uitgestorven zijn. Zonder gewrichten kunnen we niet bewegen, dus ook geen eten verzamelen of andere taken uitoefenen die noodzakelijk zijn voor ons voortbestaan. En voortplanten wordt voor ons mensen ook een behoorlijke uitdaging wanneer we niet kunnen bewegen.

Ingewikkelde dingetjes
Gewrichten bestaan niet alleen uit botten. Aan het uiteinde van de (bewegende) botten zit kraakbeen. Dat zit er om de botten te beschermen tijdens het draaien en om de glijbeweging soepel te laten verlopen. Om de gewrichten zit een kapsel, het gewrichtskapsel genoemd. Binnen in dit kapsel, de gewrichtsholte, zit een stroperige vloeistof. Dit is synovium of synoviaalvloeistof. En soort smeermiddel dat ervoor zorgt dat de beweging soepel en pijnloos verloopt. In sommige gewrichten zitten ook slijmbeurzen (schouders, elleboog), discussen (wervels)of een meniscus (knie). Allemaal extraatjes die ervoor zorgen dat de bewegingen soepel gaan en de botten beschermd zijn. Best ingewikkelde dingetjes dus, die gewrichten.  Dat maakt dan ook dat gewrichten gevoelige plekken zijn waar van alles mee mis kan gaan.

Slijtage en andere narigheid
Door het vele gebruik door de jaren heen zijn de gewrichten sowieso al gevoelig voor slijtage. De zwaartekracht doet daar nog eens een schepje bovenop. De druk op onze gewrichten is groot.
Afhankelijk van je levensstijl en gewicht kan de slijtage en druk ernstiger of minder ernstig zijn, maar dat we te maken krijgen met slijtageklachten is eigenlijk een vaststaand gegeven.
En dat is alleen nog maar “gewoon” ouderdom. Er kan veel meer aan de hand zijn met de gewrichten. Denk aan overbelasting, een blessure, een ontsteking of een ziekte zoals artrose of andere vormen van reuma.

Wat is te voorkomen?
Sommigen van dit soort klachten zijn te voorkomen. Denk aan een blessure of een klacht die ontstaat door overbelasting. Vaak is dan een verandering van eet- en leefstijl al afdoende. Minder of juist meer bewegen kan een advies zijn. Denk aan een sporter die te weinig rust neemt of juist iemand die te weinig beweegt. Beide zijn belastend voor de gewrichten. Die zijn gebaat bij beweging, zoals eigenlijk ons hele lijf en psyche, maar wel binnen bepaalde grenzen.

Veranderen van werkhouding kan een oplossing bieden, zoals bijvoorbeeld bij een muisarm of een tennisarm. Meestal ontstaan door een te vaak repeterende beweging of een ongezonde lichaamshouding. Oefeningen doen en werken aan een andere, afwisselende houding kan dan al de oplossing zijn. Ook een verandering in eetpatroon kan  helpen. Denk aan overgewicht of (chronische) ontstekingen. Afvallen of een voedingspatroon dat ontstekingsremmend werkt bieden soelaas.

Artrose en artritis
Ziekten aan de gewrichten zijn moeilijk of misschien wel niet te voorkomen. Neem de vele vormen van reuma. Een auto-immuunziekte waarvan we (nog) niet weten hoe het precies ontstaat en al helemaal niet hoe het op te lossen. Er zijn meer dan 100 verschillende vormen waarvan artrose en artritis waarschijnlijk de meest bekende bekendste zijn. Beide veroorzaken slijtage aan de gewrichten. De een gaat altijd gepaard met ontstekingen: artritis. Ons auto-immuunsysteem valt het gewricht aan en veroorzaakt ontstekingen. De ander, artrose, is een vorm van slijtage. Echter geen slijtage door ouderdom; als vanzelf gaat het kraakbeen slijten totdat er niets meer van over is.

Oplossingen?
Beide zijn zeer pijnlijk verlopende ziekteprocessen waarvan we nog niet weten hoe we het kunnen stoppen. We weten wel dat het mogelijk is om de ontstekingen en slijtage te vertragen en te beperken. Dat kan (o.a.) weer door het aanpassen van een voedingspatroon. Daarnaast zijn er in de natuur ook een aantal mooie oplossingen te vinden die kunnen helpen klachten te beperken.
In deze blog mag ik daar niet teveel over zeggen. We zijn gebonden aan zeer strenge regelgeving wat betreft eigenschappen die we toekennen aan middelen die we in de natuur vinden. Alleen wetenschappelijk bewezen en onderbouwde middelen mogen genoemd worden. Over middelen die al jaren, soms eeuwenlang, een bijzonder resultaat bieden, maar niet wetenschappelijk getest zijn mogen we niets schrijven. Maar gelukkig wel over vertellen.

Ben je nieuwsgierig geworden, heb je een vraag of zelfs een klacht waar je niet verder mee komt? Kom gerust lang bij ons in de winkel. Dan beantwoorden we met veel liefde en verstand van zaken alle vragen. En kunnen we samen tot een passend advies komen.