ONZE PRODUCTEN



ONZE MERKEN



NIEUWSBRIEF



Uw e-mail adres:



Om u uit te schrijven kunt u ons een email sturen.

Hofleverancier

 

Vitamine D verlaagt het risico op dikkedarmkanker.

 

Mensen met hoge concentraties in hun bloed hebben 40 procent minder kans om de ziekte te krijgen. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek waaraan het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meewerkte.

Bij opname in het onderzoek is bloed afgenomen, daarna zijn de deelnemers gedurende 4 tot 11 jaar gevolgd. In die tijd kregen 1248 mensen een vorm van darmkanker. De onderzoekers bepaalden de vitamine D-concentraties in het bloed van deze patiënten en van 1248 controlepersonen. Op basis van de bloeduitslagen werden de deelnemers in vijf groepen verdeeld.
Aanwijzingen dat vitamine D zou beschermen tegen darmkanker bestaan al langer. Het effect is nu voor het eerst bevestigd in Europa, met bevolkingsgroepen die onderling én ten opzichte van Amerikanen verschillen in dieet en levensstijl.
Mensen met de hoogste vitamine D concentraties in hun bloed blijken bijna veertig procent minder kans te hebben om later darmkanker te krijgen dan mensen met de laagste concentraties.